رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟

افرادی که به صورت تخصصی در زمینه ساختمان‌سازی فعالیت دارند به خوبی می‌دانند که اگر تجهیزات کاملی نداشته باشد قطعاً نمی‌توانند پروژه‌های ساختمان‌سازی را طبق استاندارد به روز و با کیفیت بالا پیش ببرند. برای مثال در بین انواع مصالح ساختمان‌سازی، رابیتس جایگاه ویژه‌ای دارد و تقریباً تمامی مهندسین عمران از آن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد استفاده می‌کنند. در این مطلب برای شما توضیح می‌دهیم که رابیتس چیست و برای چه اموری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟

در بحث ساختمان‌سازی باید ابتدا به فکر مقاومت ساختمان باشیم و سپس به سراغ زیبایی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی برویم. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی، مصالح و تجهیزاتی معرفی شده‌اند که به افزایش مقاومت بناها و همچنین سرعت اجرای پروژه‌های ساختمانی کمک می‌کنند. برای مثال رابیتس یکی از مصالح فولادی است که به وفور برای ساخت سقف کاذب استفاده می‌شود.

برای طراحی و ساخت رابیتس از ورق گالوانیزه استفاده می‌گردد و همانگونه که می‌دانید این ورق مقاومت بسیار بالایی دارد. بنابراین شما زمانی که رابیتس را برای طراحی نمای ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی و یا برای سقف ساختمان استفاده می‌کنید، مطمئن خواهید بود که به هیچ عنوان مشکلاتی همانند ترک و یا شکستگی در داخل رابیتس اتفاق نمی‌افتد. البته لازم است بدانید که برای ساخت رابیتس فقط از فولاد گالوانیزه استفاده نمی‌شود بلکه ترکیبات دیگر همانند ماده پلیمری نیز در ساخت آن به کار می‌رود که باعث مقاومت چندین برابری آن خواهند شد.

معرفی انواع رابیتس

در خصوص اینکه رابیتس چیست و چه کاربردی دارد می توان اینطور گفت که نحوه طراحی و ساخت رابیتس و درصد ترکیبات به کار رفته در آن، نوع کارایی رابیتس را مشخص می‌کند. بنابراین مهندسین در پروژه ساختمانی باید ابتدا دلیل نیاز به رابیتس را مشخص کرده و سپس براساس آن بهترین نوع رابیتس را خریداری کنند. به طور کلی رابیتس‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

براساس ستون

در این خصوص که رابیتس چیست و چه کاربردی دارد می توان اینطور گفت که تعداد ستون‌های به کار رفته در رابیتس، درجه تحمل آن را مشخص می‌کند. به طور کلی هر چه تعداد ستون افزایش پیدا کند کیفیت و مقاومت رابیتس بالاتر رفته و قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. برای مثال رابیس‌های موجود در ایران شامل رابیتس‌ها 9 ستونه، 11 ستونه و 13 ستونه هستند. البته در کشور‌های دیگر حتی رابیتس ۱۷ ستون نیز ساخته می‌شود. اما کاربرد هر کدام از این رابیتس‌ها در ساختمان، متفاوت است. برای مثال در نمای ساختمان باید به سراغ رابیتس ۱۳ ستونه برویم چرا که رابیتس به کار رفته در نمای ساختمان وزن بیشتری را متحمل می‌شود و در نتیجه باید مقاومت بالاتری داشته باشد. بنابراین در زمان خرید رابیتس باید به متراژ ساختمان و قسمتی از ساختمان که با رابیتس طراحی می‌شود توجه داشت.

براساس وزن

همانگونه که گفته شد برای ساخت رابیتس از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. اما ضخامت این ورق، وزن نهایی رابیتس و در نتیجه کارایی آن را تعیین می‌کند. برای مثال در طراحی سقف کاذب از رابیتس سبک استفاده می‌شود ولی اگر قرار باشد که از رابیتس در نمای ساختمان استفاده کنیم باید به سراغ انواع سنگین برویم. به طور کلی در قسمت‌هایی از ساختمان که وزن مصالح بیشتر است، در صورت نیاز به رابیتس، باید به سراغ رابیتس سنگین برویم.

انواع رابیتس براساس چشمه

منظور از چشمه، تعداد روزنه‌های موجود بین ستون‌های به کار رفته در رابیتس  است. عمده رابیتس‌های موجود در بازار، دو یا سه چشمه دارند که شکل این چشمه‌ها به حالت مربعی، لوزی و متوازی‌الاضلاع است. در طراحی رابیتس باید رابطه معکوس بین تعداد چشمه و ابعاد آن‌ها وجود داشته باشد. یعنی با افزایش تعداد چشمه‌ها، باید اندازه آن‌ها کوچکتر گردد. وظیفه چشمه‌های به کار رفته در رابیتس، جذب انرژی است. بنابراین با افزایش تعداد چشمه، انرژی بیشتری هدر می‌رود.

مزایای استفاده از رابیتس

علت اینکه در چند سال اخیر استفاده از رابیتس در پروژه‌های ساختمانی افزایش پیدا کرده است، ویژگی‌های ساختاری و قابلیت‌های این نوع مصالح ساختمانی است:

  • سرعت اجرای رابیتس در ساختمان بسیار بالا است.
  • همچنین برای اجرای رابیتس به راحتی می‌توان آن را فرم داد. به عبارت دیگر رابیتس طرح‌پذیری مناسبی دارد.
  • قابلیت در دسترس بودن رابیتس از دیگر مواردی است که میزان کارایی آن را بالا می‌برد.
  • همچنین می‌توانیم فرم رابیتس را براساس سلیقه مشتری تغییر دهیم.
  • اگر اصول مهندسی در طراحی رابیتس به خوبی رعایت شده باشد میزان استحکام نسبی آن بالا می‌رود.

سخن پایانی

اگر به فکر خرید رابیتس هستید، می‌توانید به سایت فولاد آریا مراجعه کنید و انواع رابیتس را با مشخصات کامل ملاحظه نمایید. در این صورت به راحتی و بدون اینکه نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه های مختلف باشد، می‌توانید مقایسه‌ای بین سایت‌های اینترنتی داشته باشید و در نهایت انواع رابیتس مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.