لیست قیمت ورق سیاه

لیست قیمت ورق سیاه

محصولات فولادی عموماً با نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. در نورد سرد مقطع فولادی در دمای پایین تشکیل می شود اما در نورد گرم شمش تا دمای 930 درجه سانتیگراد گرم می شود که رنگ محصول را تیره و کدر می کند، بنابراین ورق تولید شده توسط فرآیند گرم کردن تولید می شود. به این فرآیند نورد ورق سیاه می گویند که به محصول آن ورق نورد گرم می گویند.

این محصول به ورق آهن نیز معروف است و به دلیل اینکه به روش نورد گرم تولید می شود در بازار به صفحه داغ نیز معروف است.

فرآیند تولید ورق سیاه

مواد اولیه برای ساخت صفحه سیاه شمش و گلوله است، بنابراین مواد اولیه در کوره های قوس الکتریکی در دمای 1100 درجه سانتیگراد ذوب می شوند، در این مرحله است که با تغییر آلیاژهای مورد استفاده در خام، سایه های مختلفی به دست می آید.

پس از این مرحله، مواد مذاب با قرار دادن در قالب‌های مستطیلی به تکثال تبدیل می‌شوند، تکثال‌ها با قرار دادن آن‌ها در کوره‌های 1200 درجه سانتی‌گراد نرم می‌شوند و شکل‌پذیری و چکش‌خواری آن‌ها افزایش می‌یابد.

پس از گرم شدن ورق، نورد گرم انجام می شود، اما چون در این مرحله یک پوسته اکسید روی بر روی محصول ایجاد می شود که قبل از نورد کردن جدا می شود و سپس در این مرحله از فرآیند تولید ورق سیاه می شود، به آن نورد خشن یا مسطح می گویند. نورد شده، هنگام عبور از غلتک ها ورق هایی با ضخامت و ابعاد مشخص تولید می شود که به صورت کلاف و ورق می باشد.

سپس با حرارت دادن مجدد ورق در آخرین مرحله نورد که با غلتک های هیدرولیک انجام می شود، محصولی همگن با سطح صاف به دست می آید که ضخامت آن بین 1.8 تا 3 میلی متر است. در مرحله سرد شدن، دمای ورق را تا 580 درجه سانتیگراد پایین می آورند تا برای نورد و سیم پیچی آماده شود و سپس به بازار عرضه می شود.

تولید ورق سیاه
تولید ورق سیاه

 

شایان ذکر است ورق مشکی در ابعاد معین و گاهی به صورت ورق بنا به درخواست مشتری تولید می شود. متداول ترین اندازه های ورق مشکی تولید شده به صورت پارچه عبارتند از: 2000 در 1000 میلی متر، 2500 در 1250 میلی متر، 6000 در 1000 میلی متر، 6000 در 1500 میلی متر، 2000 در 6000 میلی متر و ضخامت 1200 در 2000 میلی متر بیشتر از 15 میلی متر است.

انواع ورق سیاه

همانطور که در بالا ذکر شد، با تغییر آلیاژهای خاص در یک مرحله از فرآیند تولید صفحه سیاه، چندین نوع مختلف صفحه آهن به دست می آید که رایج ترین آنها ST37، ST52 و ST44 می باشد.

اینها گریدهای معروف و رایج فویل مشکی هستند که حروف st نشان دهنده استحکام فویل و عدد بعد از آن نشان دهنده کشش و سختی آن است. ویژگی های هر یک از این ویژگی ها در زیر توضیح داده خواهد شد.

تیغه st37

این نوع ورق که به ورق مشکی ساده نیز معروف است به دلیل کم کربن بودن عنصر تشکیل دهنده آن دارای سختی کمتری است که این محصول را برای استفاده در صنایع سبکتر مانند ساختمان سازی و سوله مناسب می کند.

در واقع، هرچه این عدد کمتر باشد، تیغه نرم تر و هر چه عدد بیشتر باشد، تیغه سخت تر است. این ورق دارای انعطاف پذیری، مقاومت و قابلیت جوش خوبی است و معمولا در ضخامت های 2 تا 15 میلی متر تولید می شود.

تیغه st52

ورق مشکی با استاندارد st52 که به ورق صنعتی نیز معروف است به دلیل داشتن کربن بالا از استحکام و سختی بالایی برخوردار است و از این رو در صنایع سنگین تری مانند سدسازی و پتروشیمی استفاده می شود.

به دلیل کربن زیاد به کار رفته در این محصول، انعطاف پذیری آن نیز کاهش یافته و شکل پذیری کمتری دارد، همچنین وزن بالا و مقاومت در برابر پیچش و خمش از دیگر ویژگی های این ورق است.

تیغه st44

این ورق که یکی از گریدهای ورق داغ می باشد به دلیل دارا بودن کربن کم دارای ویژگی هایی مانند جوش پذیری بالا، شکل پذیری و مقاومت در برابر سایش می باشد. این نوع ورق ها در ضخامت های 2 تا 15 میلی متر و عرض های 1000 تا 1500 میلی متر تولید می شوند. این ورق با توجه به ویژگی های خاصی که دارد در ساخت ساختمان، راه آهن، ساخت قطعات هواپیما و … کاربرد دارد.

 

انواع ورق سیاه
انواع ورق سیاه

 

مشخصات و نحوه تولید ورق سیاه

فرآیند تولید ورق سیاه باعث دوام و استحکام ورق داغ می شود و این محصول را برای ساخت سایر محصولات فولادی مناسب می کند. ورق سیاه نسبت به سایر ورق ها ارزان تر است و قیمت آن نیز پایین تر است، اگرچه کیفیت بالایی دارد.

از دیگر ویژگی های صفحه سیاه می توان به انعطاف پذیری بالا، ماشین کاری، استحکام و خاصیت ارتجاعی بالا اشاره کرد.

ورق  با توجه به استانداردها و ویژگی های خود کارکردهای مختلفی نیز با توجه به آن پیدا می کند، زیرا ورق مشکی یک محصول اساسی و کاربردی برای تولید انواع پروفیل ها از قبیل پایه، ورق روغنی، نبشی، اسکاج، پروفیل z می باشد.

همچنین در صنایع مختلفی مانند کشتی سازی و صنایع دریایی، خودروسازی، ساخت تجهیزات کشاورزی، ساخت نفتکش ها و تجهیزات نظامی، مخازن تحت فشار، ساخت تجهیزات جاده و بزرگراه، صنایع هوافضا و غیره استفاده می شود.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

از جمله عوامل مهمی که در تعیین قیمت ورق سیاه موثر است پارامترهایی مانند برند و کارخانه تولیدی می باشد. گریدهای مختلف هر محصول نیز به دلیل تفاوت آلیاژها دارای گریدهای متفاوتی هستند که در قیمت نهایی ورق تاثیر دارد.

 

اندازه، ضخامت و وزن ورق نیز از اساسی ترین عوامل موثر بر قیمت ورق آهن است، علاوه بر این، عوامل موثر دیگری نیز بر قیمت تمام محصولات فولادی و نه فقط ورق سیاه تاثیر می گذارد.

 

این عوامل شامل هزینه حمل و نقل، میزان صادرات و واردات، میزان عرضه و تقاضا، قیمت های جهانی، نیاز صنایع وابسته، نرخ تورم، قیمت دلار، سیاست های دولت و بورس کالا و غیره است.

سخن نهایی

انواع مختلف ورق سیاه به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی استفاده می شود. جالب است بدانید که در تولید سایر پروفیل های فولادی مانند پروفیل و لوله، ورق سیاه نقش ماده اولیه را ایفا می کند.

استانداردهای مختلفی در تولید ورق مشکی استفاده می شود. از این رو طیف وسیعی از این محصول در ابعاد مختلف در بازار عرضه می شود. ورق سیاه با نورد گرم شمش فولادی تولید می شود.