اصول تقویت تیرآهن در سازه فولادی + روش های انجام آن

تیرآهن به عنوان یکی از اجزای اصلی در ساختمان ها به شمار می رود که وزن اصلی ساختمان را متحمل است. با ما همراه باشید تا به اصول تقویت تیرآهن در سازه فولادی و روش های انجام آن اشاره نماییم.

سنجش مقاومت سازه فولادی

هر تیرآهن مقاومت استاندارد خاص خود را دارد که با توجه به استاندارد های کشور با استاندارد های جهان در نظر گرفتن می شود. در زمان خرید باید تیرآهنی را خریداری کنید که مقاوم بوده و بر اساس استانداردهای جهانی طراحی شده باشد. فشارهای تنشی و فشارهایی کششی از عواملی است که در زمان سنجش مقاومت تیرآهن بررسی می شود.

عوامل موثر در مقاومت تیرآهن

وزن تیرآهن

یکی از موارد تاثیر گذار و مهم در بررسی میزان مقاومت تیرآهن، وزن آن بود که افزایش یا کاهش آن باید بر اساس فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شده باشد. با افزایش وزن تیرآهن، مقاومت و استحکام آن افزایش می یابد. در نظر داشته باشید تیراهن‌های شاخه های ۶ متری و ۱۲ متری باید بر اساس استاندارد های جداول تیرآهن در نظر گرفته شده باشد.

ابعاد تیرآهن

با افزایش سایز و ابعاد تیرآهن، مقاومت آن نیز افزایش می یابد. می توانید تیرآهن ها را در سایزهای ۸ و ۱۶ و 18 و ۲۰ خریداری نمایید که به عنوان طول استاندارد و متداول تیرآهن شناخته می شود. می‌توانید بر اساس ابعاد تیرآهن مقاومت کششی و خمشی آن را بررسی نمایید.

آلیاژ تیرآهن

در زمان تولید تیرآهن از آلیاژ های فولادی یا ورقه های سیاه جهت ساخت تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ذوب شده به تیرآهن با ضخامت و ابعاد مورد نیاز تبدیل می شود. در نظر داشته باشید ماده اصلی تشکیل دهنده تیرآهن فلز آهن و فولاد کربنی بوده و می توان برای افزایش مقاومت تیرآهن از آلیاژ های مختلفی استفاده نمایید.

به عنوان مثال برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت و غیره می‌ توانید از آلیاژ های فلزات دیگر در ترکیب تیرآهن استفاده کنید. کربن باعث افزایش کشش و مقاومت تیرآهن می شود. اگر بر اساس استاندارد های جهانی طراحی نشود، ممکن است در جوشکاری با مشکلات مختلفی روبرو شوید.

تقویت تیرآهن

نوع فولاد مصرفی

استفاده از فولاد های با مشخصات مکانیکی و شیمیایی مناسب باعث افزایش مقاومت تیرآهن می‌ شود. در نظر داشته باشید جوش ‌های استفاده شده در اتصال تیرآهن ‌ها باید با کیفیت مناسب صورت بگیرد تا مقاومت سازه به حداکثر برسد.

دما و شرایط محیطی

دما و شرایط محیطی می ‌توانند تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر مقاومت تیرآهن داشته باشند. مثلاً در دما های بسیار پایین یا بسیار بالا، خواص مکانیکی فولاد ممکن است تغییر کند. انواع شرایط جوی مانند بارش باران، رطوبت، خشکی هوا و نور خورشید نیز می‌ توانند تاثیر گذار باشند.

روش های تقویت افزایشی تیرآهن

افزایش ابعاد

با افزایش عرض تیرآهن مقاومت و تحمل بار سازه ها را می توانید افزایش دهید. همچنین با افزایش ضخامت و تعداد لایه ها نیز می توان تا حد قابل ملاحظه‌ای مقاومت و تحمل بار سازه را افزایش داد.

یکی از مجموعه های معتبر در زمینه فروش تجهیزات فولادی، مجموعه فولاد آریا بوده که می توانید برای خرید تیرآهن هاش، انواع میلگرد و غیره به این مجموعه مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاع از نحوه تقویت تیرآهن هاش، تقویت تیر فلزی با ورق و تقویت ورق AST52 با کارشناسان سایت فولاد آریا در ارتباط باشید.

پوشش های فولادی

اولین روش استفاده از پوشش های فولادی بر روی پالت تیرآهن بوده که ظرفیت کمان تیرآهن را افزایش می دهد. در نتیجه تیرآهن مقاوم تر خواهد بود. اگر تیرآهن در معرض رطوبت و اکسیده هوا قرار گیرد، از مقاومت بهتری برخوردار خواهد بود. در نتیجه پوشش فولادی به ضخامت ۳ سانت به عنوان لایه پوششی در برابر خمیدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

ژاکت بتنی

ژاکت بتنی در واقع همان تقویت کننده ستون های فلزی بوده که از طریق بنن انجام می شود. اگر تیرآهن دچار خوردگی یا پوسیدگی باشد، در این روش مقاومت خمشی و برشی آن افزایش می ابد. در نظر داشته باشید مقاوم سازی با ژاکت فلزی تنها یکی از روش های افزایش مقاومت تیراهن است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اصول تقویت تیرآهن در سازه فولادی و روش های انجام آن با ما همراه باشید.