بررسی انواع نبشی و کاربرد هر کدام

حدودا قبل از جنگ جهانی دوم بود که روند ساخت‌وساز در ایران شکل دیگری را به خود گرفت و سبک قدیمی خانه‌ها به مرور زمان عقب نشینی کردند تا جای خود را به سبک مدرن بدهند. این شرایط وابسته به رشد جمعیتی کشور و تغییر افراد در انتظارات و تمایلاتشان در معماری خانه‌ها ایجاد گشت‌‌. بنابراین خشت و چوب در پروسه ساخت‌وساز باید جای خود را به آهن و آلومینیوم می‌دادند. این تجهیزات آهنی شامل تیرآهن , میلگرد, قوطی, ناودانی و نبشی می‌باشد. نبشی نه تنها در پروسه ساخت‌وساز بلکه در صنایع تولیدی نیز اهمیت و جایگاه ویژه‌ای از آن خود نموده است. تا جایی که به عنوان یک پروفیل ساده اما پرکاربرد در انواع مختلفی و با کاربرد متعددی در صنعت ساختمان و تولید؛ با قدرت تمام، ثباتی دائمی یافت. در این مبحث به شکل جامع‌تری به معرفی انواع نبشی و کاربرد هر کدام خواهیم پرداخت.

 

نبشی چیست؟

نبشی نوعی اتصالات مفصلی است، که سطح مقطع آن به صورت دو ضلع عمود برهم قرار گرفته است. این ضلع‌ها بال نام می‌گیرند که شناسنامه هر نبشی در خصوصیات آن‌ها خلاصه می‌گردد.

ظرفیت تحمل بار در هر نبشی منحصر به طول و ضخامت بال‌ها می‌باشد. به همین سبب به هنگام خرید نبشی نسبت به عملیات مربوطه ۲ فاکتور مهم یعنی سایز طول و ضخامت بال با پروژه اجرایی مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌گیرند. بال‌ها عموما در ۲ وضعیت متفاوت نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند که شکل دهنده ماهیت نبشی هستند:

  • نبشی بال مساوی (دارای طول یکسان)
  • نبشی بال نابرابر ( نبشی با تفاوت سایز طول)

 

نبشی چیست

 

انواع نبشی

نبشی‌ها تنها از یک مورد تقسیم‌بندی نمی‌گردند بلکه از ابعاد مختلفی در تقسیم‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند:

1 – انواع نبشی از لحاظ نوع تولید

  • نبشی فابریک

در روند تولید نبشی فابریک؛ از ابتدا قالب آماده و در طی فرآیند نورد گرم؛ مواد مذابی که داخلی قالب ریخته شده، سرد و خارج می‌گردند. همانطور که که از نامش برمی‌آید این نبشی از ابتدای تولید تا مصرف؛ بدون هیچ تغییری و به شکل فابریک به بازار عرضه می‌گردد.

  • نبشی پرسی

اما در تولید نبشی پرسی بر خلاف نوع فابریک؛ روند متفاوتی طی می‌گردد. فرآیند تولید با ایجاد تغییرات گسترده‌ای در ورق‌های فولادی، چون تغییر کلی ظاهرشان به واسطه خم کردن ایجاد می‌شوند.

 

2 – انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری

  • نبشی عمودی

میزان عمده‌ای از نبشی‌ها به صورت عمودی تولید می‌گردند؛ این نبشی‌ها دارای زاویه میان یا فاصله ۹۰ درجه‌ای بال‌هاست. نبشی عمودی یا نبشی ال دارای شمایلی نزدیک به L لاتین است.

  • نبشی V شکل

نبشی‌های V شکل با کاربرد‌های خاصی همراهند و تغییر درجه در تغییر کاربری آن‌ها تفاوت ایجاد خواهد کرد. برای تغییر شکل نبشی به  V نیاز است تا زاویه بیشتر از ۹۰  گرفته شود. به همین سبب دارای دهانه‌ی بازتری است‌.

 

3 – از لحاظ اندازه بال‌ ها

ضلع‌های نبشی بال نام می‌گیرند که یکی از فاکتورهای مهم در گروه‌بندی نبشی‌ها می‌باشند:

  • نبشی بال مساوی

این نوع از نبشی؛ همانطور که در قسمت بالا اشاره نمودیم از بعد طولی دارای بال‌های مساوی می‌باشند. مقیاس و ثبت اندازه بال‌ها با نماد L معین می‌گردد. بدین صورت که نبشی با ۲ بال ۳۰ سانتی‌متر L30 نام می‌گیرد.

  • نبشی بال نامساوی

اما نبشی بال نامساوی دارای تضاد اندازه میان بال‌ها می‌باشد. البته ممکن است که از لحاظ ضخامت بر روی یک عدد قرار گیرند اما دارای طول متفاوتی هستند. اگر بر روی یک نبشی با چنان نشانه‌ای مواجه شدید L60*30 ؛ به این معنا می‌باشد که طول یکی از ال‌ها ۶۰ و دیگری ۳۰ می‌باشد.

 

4 –  از لحاظ نوع جنسیت

مهمترین دسته‌بندی نبشی از لحاظ جنسیت و نوع کاربرد آن می‌باشد:

  • نبشی فولادی

نبشی فولادی کاربرد بیشتری نسبت به سایر نبشی‌ها دارد و در مصارف ساختمانی به عنوان تنها و بهترین گزینه پیشنهادی معرفی می‌گردد وابسته به همین موضوع به آن نبشی ساختمانی می‌گویند. نبشی‌های ساختمانی از فولاد سخت تولید می‌شوند.

اما در برخی شرایط خاص؛ نبشی‌های فولادی بازدهی خوبی نخواهند داشت. برای مثال در محیط‌هایی که نبشی در معرض آب یا رطوبت قرار می‌گیرد؛ ممکن است دچار زنگ‌زدگی و در نهایت پوسیدگی  شود. در این شرایط انتخاب نبشی استنلس استیل منطقی‌تر است.

  • نبشی استنلس استیل

نوع دیگری از نبشی‌ها از لحاظ نوع متریال سازنده نبشی استنلس استیل می‌باشد. این نبشی همان نوع فولادی اما همراه با خاصیت زد زنگ زدگی می‌باشد. این نبشی با عنوان فولاد زنگ نزن هم شناخته می‌شود. در شرایط خاصی که نبشی فولادی انتخاب مناسب و حرفه‌ای نیست، تنها جایگزین نبشی نوع استنلس استیل است.

این نوع نبشی‌ها مقاومت بالایی در مقابل سایش و اعمال نیروهای خارجی دارا هستند و در طول ۶ و ۱۲ متر به تولید می‌رسند. جنسیت این نبشی‌ها به گونه‌ای است که سازه‌هایی دریایی یا سازه‌هایی که احتمال برخوردر مواد خورنده با آن‌ها وجود دارد تنها با تکیه بر آن از مقاومت بالایی برخوردار خواهند شد.

  • نبشی گالوانیزه

نبشی‌های گالوانیزه نیز همان نبشی‌های فولادی هستند که به واسطه پوشش روی مانند پوشانده شده‌اند که نبشی گالوانیزه نام می‌گیرند. این روکش روی سبب مقاومت بالای نبشی در مقابل هر نوع شرایط جوی نامتعادل می‌گردد و کمترین احتمالی از ترک خوردگی در آن باقی نمی‌ماند.

 

کلام پایانی :

ما دراین بخش برای شما عزیزان در مورد انواع نبشی و کاربرد هر کدام مطالبی را ارائه نمودیم برای اطلاع بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان شرکت فولاد آریا در ارتباط باشید.