تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین

انواع تیرآهن هاش کدامند ؟ تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین در چیست ؟

تیرآهن های فولادی، پروفیل های فولادی هستند که در ابعاد و طرح های مختلف موجود می باشند. با توجه به نام گذاری، این قطعات باربر ساخته شده از فولاد هستند و به دلیل ماهیت آنها از استحکام خاصی برخوردار هستند ، دارای انعطاف پذیری و ظرفیت باربری بالا هستند و می توان آنها را به صورت انعطاف پذیر مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، وزن آنها را می توان دقیقاً از قبل محاسبه کرد که قبل از خرید تیرآهن هاش باید به موارد بالا توجه نمود .

 

تیرآهن H چیست؟

این نام شامل تیرهای HEB، تیرهای HEM و تیرهای HEA است که به نام های تیز های فولادی سنگین ، متوسط  و سبک نیز معروفند. تیر آهن های H  به عنوان تیرهای بال پهن نیز شناخته می شوند. به دلیل ظرفیت باربری بالا، تیرهای H اغلب برای پشتیبانی افقی استفاده می شوند . به عنوان مثال، اگر سقف نیاز به حمایت داشته باشد، این تیرهای بال پهن ایده آل هستند. شکل تیرهای H بر اساس DIN استاندارد شده است.

 

استفاده از تیرآهن هاش در کجا مناسب است؟

تیر آهن های معروف به هاش به ویژه در ساخت و ساز کارخانه، در ساخت و ساز فولادی و ساخت و ساز بتن، و همچنین در مهندسی مکانیک و فناوری انرژی استفاده می شود. خواه مربوط به ساخت پل در شهر کوچکی باشد یا ساخت ایستگاه اصلی قطارهای شهری، تیرهای فولادی اجزای کلیدی، چارچوب حمایتی، چنین ساختمان هایی را تشکیل می دهند.

در بیشتر موارد، تیراهن قبل از تحویل برای یک پروژه ساختمانی به صورت سفارشی نصب می شود. مراحل پردازش زیر مانند  بریدن، سوراخ کردن، بتونه کاری،  رنگ آمیزی، خمش، بلند کردن، گالوانیزه کردن و غیره قبل از شروع به کار و نصب  امکان پذیر است.

 

ویژگی های تیرآهن هاش

تیرهای آهن در معرض خوردگی هستند، به همین دلیل است که این ماده اغلب با یک پوشش روی سطحی که آن را از پدیده های اکسیداتیو محافظت می کند، پوشیده می شود. آهن در برابر آتش نیز مقاومت ضعیفی دارد، مشکلی که می توان با استفاده از رنگ های متورم که در صورت لزوم به عنوان مانعی بین آهن و آتش عمل می کند، حل شد. تیرهای فولادی از آلیاژی از دو فلز کربن و آهن تشکیل شده اند و درصد کربن موجود در آلیاژ نیز درجه سختی را تعیین می کند. تیرهای فولادی بسیار سخت دارای درصد کربن بیشتر از 85 درصد هستند، در حالی که آنهایی که درصد کربن آنها بین 0.04 تا 0.4 درصد است به عنوان فولاد فوق نرم تعریف می شوند. در نهایت، تیرهای فولادی سخت آنهایی هستند که درصد کربن آنها بین 0.4 تا 0.85 درصد است.

 

انواع تیرآهن هاش

تیر آهن هاش در دو  نوع اصلی سنگین و  سبک تقسیم بندی می شود و گاهی بنا بر مقاومت و ضخامت یک نوع دیگر به نام فوق سنگین نیز به این دسته بندی اضافه می شود.

تیرآهن سنگین یا HEB

تیر HEB یک پروفیل فولادی یا تیر فولادی است که در گروه تیر دو T قرار می گیرد. این برای ساخت سازه هایی استفاده می شود که نیاز به ظرفیت باربری بالایی از قطعات جداگانه دارند.

نام HEB یک استاندارد DIN (DIN EN 1025-2) را در ارتباط با فولاد پروفیل توصیف می کند. این نسخه نسخه معمولی یا متوسط پرتو H است . تیرهای با بال پهن مزیت بزرگ مقاومت کمانشی بسیار بالا را دارند. این به دلیل مساحت متوسط بزرگ آنها است. این تیرها به تیرهای سنگین نیز معروفند.

 

تیرآهن هاش سبک یا HEA

یک  تیر آهن هاش سبک HEA نیز یکی از تیرهای بال پهن است. این نیز فولاد پروفیلی است که شکلی شبیه به تیر HEB دارد.

در مقایسه با تیر اهن HEB، تیر اهن HEA باریکتر و سبکتر از تیر اهن HEB یا HEM است. تیر آهن  های سبک  بر اساس DIN EN 1025-3 استاندارد شده است.

 

انواع تیرآهن هاش

 

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین در چیست؟

حال که به طور مختصر با انواع تیر آهن هاش آشنا شدید، به تفاوت این دو می پردازیم. در تیر آهن های سنگین ارتفاع و عرض برابر هستند در حالی که در نوع سبک ارتفاع کمتر از عرض است. که این مسئله سبب باریکتر و ضعیف تر شدن تیر آهن سبک‌ نسبت به نوع سنگین شده است . البته تیر اهن هاش سبک مقاومت بالایی دارد. از تیر آهن های سبک و سنگین به علت مقاومت بالا در صنایع مختلف ازجمله ساخت انواع ستون عمودی ، خرپا و تیر ، اسکله سازی ،کشتی سازی ، پل سازی ، سد سازی و …استفاده می شود.

 

کلام پایانی :

ما دراین بخش برای شما عزیزان در مورد تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین مطالبی را ارائه نمودیم برای اطلاع بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان شرکت فولاد آریا در ارتباط باشید.