تفاوت ناودانی سبک و سنگین

در حال حاضر ساختمان سازی بیشترین استفاده را از محصولات فولادی دارد. شاید برایتان کمی عجیب باشد، ما در خانه‌های آجری و یا سیمانی زندگی نمی‌کنیم، خانه‌های ما همگی آهنی و فولادی هستند، بدون حضور فولاد و آهن به هیچ عنوان نمی‌توان در خانه ‌ها زندگی کرد، چرا که هر آن احتمال ریزش و سقوط آن‌ها وجود دارد. ناودانی یکی از پرکاربرد ترین محصولات فولادی بوده که برای ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. بیشتر برای چارچوب و اسکلت فلزی از آن استفاده خواهد شد. ناودانی در دو نوع سبک و سنگین تولید شده و در بازار عرضه خواهد شد. این دو محصول تفاوت عمده‌ای با همدیگر دارند، اگر به خوبی تفاوت ناودانی سبک و سنگین را ندانید، به خوبی از آن استفاده نشده و یک سری مشکلات در ساختمان ایجاد خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت ناودانی سبک و سنگین را به خوبی بررسی نماییم، امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

 

ناودانی سبک چیست؟

عبارت ناودانی همیشه ما را به یاد اتصالی می‌اندازد که با هدف جلوگیری از انباشت آب در پشت بام ساخته شده است. اما ناودانی نوعی پروفیل ساختمانی بوده که از جنس فولاد است. ناودانی تماما از فولاد ساخته شده و مقاومت بسیار زیادی دارد. اولین شاخصه ناودانی سبک و سنگین همان طور که از نامش پیداست، وزن پایین آن است. در یک سری از سازه‌ها مجاز به استفاده از ناودانی سنگین نیستیم، چرا که فشار وارده بر طبقه‌های زیرین را افزایش می‌دهد. بدین سبب ناودانی سبک تولید شده است. متریالی که برای ساخت ناودانی سبک مورد استفاده قرار گرفته، منحصر به فرد بوده و با ناودانی سنگین تفاوت دارد. کشور ما یکی از مهم ترین سازندگان ناودانی سبک در جهان است. برای ساخت محصولات آهنی یک سری اصول وجود داشته که این اصول برای ناودانی سبک با سایر ناودانی‌ها تفاوت دارد.

 

ناودانی سبک

 

ناودانی سنگین چیست؟

ناودانی به دو دسته ناودانی سبک و سنگین تقسیم می‌شود. ناودانی سنگین مانند ناودانی سبک حالت U شکل دارد، اما کاملا با آن متفاوت است. اولین فاکتور در ناودانی سنگین، وزن بالای آن بوده که جدول وزنی و استاندارد‌های تعیین شده برای وزن ناودانی سنگین کاملا متفاوت است. با توجه به این نکته که وزن این محصول بالاتر است، برای ساخت آن به سراغ متریال متفاوتی از تاودانی سبک رفته‌اند. جدول اشتال تعیین کننده ابعاد و سایز ناودانی سنگین است و خارج از آن اندازه‌ها ناودانی سنگین ساخته نخواهد شد. تعداد محدودی از کارخانه‌های داخل کشور این محصول را تولید می‌کنند، اما بازار ناودانی سنگین بیشتر به دست اروپا است.

 

ناودانی سنگین

 

تفاوت میان ناودانی سبک و سنگین

برای بررسی تفاوت ناودانی سبک و سنگین لازم بوده تا هر دو ناودانی سبک و ناودانی سنگین را به خوبی مورد مطالعه قرار دهیم. طبق توصیحات انجام شده تفاوت ناودانی سبک و سنگین ابتدا از شکل ظاهری آن دو مشخص خواهد شد. هر دو ناودانی ها به شکل U هستند، اما شبیه به هم نیستند، چرا که ناودانی سنگین طبق استاندارد جدول اشتال ساخته شده، اما ناودانی سبک از این جدول تبعیت نمی‌کند. این امر باعث شده تا سایز و ابعاد آن‌ها کاملا با هم متفاوت شود.

یکی دیگر از تفاوت ناودانی سبک و سنگین، وزن این دو محصول است. همان گونه که از نام آن‌ها مشخص است، یکی سبک و دیگری سنگین است. این نام گذاری بی دلیل نبوده و دلیل آن مشخص است. این اختلاف وزن باعث شده تا قطر این دو محصول نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین ناشی از متریال ساخت آنان نیز می‌باشد. موادی که برای ساخت این دو محصول بکار رفته شده کاملا متفاوت است. اگر ماده اولیه یکسان باشد و تنها وزن ناودانی‌ها تفاوت داشته باشد، مقاومت ناودانی سبک بسیار کمتر خواهد بود و نمی‌توان آن را به عنوان یک پروفیل ساختمانی مورد استفاده قرار داد. بدین جهت از استاندارد مجزایی برای ساخت ناودانی سبک استفاده خواهد شد.

کاربرد ناودانی سبک و سنگین نیز با هم دیگر تفاوت بسیاری دارد. از ناودانی برای ساخت اسکلت ساختمان استفاده خواهد شد، اما بخش‌هایی از اسکلت مستعد فشار بسیاری هستند که باید از ناودانی بهتری برای آن استفاده کرد. از این رو برای قسمتی از ناودانی سبک و برای قسمت دیگر از ناودانی سنگین استفاده خواهد شد. بدین سبب یکی دیگر از تفاوت ناودانی سبک و سنگین کاربرد این دو محصول است.

 

کلام آخر :

صنعت و ساختمان سازی همواره بیشترین استفاده را از آهن و محصولات فولادی دارند، ناودانی یکی از پروفیل ساختمانی مهم بوده که بدون آن ساختمان سازی ممکن نخواهد بود. ناودانی ها به دو دسته ناودانی سنگین و سبک تقسیم خواهند شد، که البته با همدیگر فرق دارند.  تفاوت ناودانی سبک و سنگین ناشی از دلایل متعددی بوده که در نهایت سبب کاربرد متفاوت آن‌ها خواهد شد. فولاد آریا فروشگاه بزرگی بوده که انواع ناودانی را با بهترین کیفیت ساخته و در بازار مصرف عرضه خواهد کرد. با مراجه به فولاد آریا نیاز شما به ناودانی سبک و سنگین به خوبی تامین خواهد شد.