کاربردی ترین راه های جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن

 

آهن یکی از پرکاربرد‌ترین فلزات در صنایع مختلف است. به همین دلیل ما باید از زنگ‌زدگی آهن جلوگیری کنیم تا آسیبی به تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف وارد نشود. فرآیند زنگ زدگی، در اثر تماس آهن با اکسیژن اتفاق می‌افتد. برای مثال اگر شما چند تیر آهن را در انبار نگهداری کنید متوجه می‌شوید که رنگ آن‌ها به تدریج به نارنجی مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند. این رنگ، همان زنگ‌هایی است که بر روی آهن ایجاد شده‌اند. ما در این مطلب کاربردی‌‌ترین راه‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن را برای شما توضیح می‌دهیم. حتماً این مقاله را با دقت مطالعه کنید به خصوص اگر تجهیزاتی در کارخانه خود دارید که عمدتاً از آهن ساخته شده و زنگ‌زدگی آن‌ها آسیب جدی به سرمایه شما وارد می‌کند.

راه‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن

زمانی که آهن زنگ می‌زند، ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند چرا که زنگ‌زدگی آهن باعث می‌شود سطح رویی آهن به طور کامل خورده شده و از فلز آهن جدا شود. در نتیجه هر چه مقدار زنگ‌زدگی بیشتر گردد، میزان ضخامت و استحکام آهن نیز کمتر می‌شود. بنابراین ما باید به فکر راه‌هایی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن باشیم. برخی از روش‌ها عبارتند از:

گالوانیزه کردن آهن

اگر بتوانیم یک لایه محافظتی بر روی آهن قرار دهیم که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم باشد، در واقع با این کار توانسته‌ایم آهن را در برابر اکسید شدن حفظ کنیم. یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن، گالوانیزه کردن است. برای این منظور باید به سراغ فلز روی یا زینک برویم. روی در مواجهه با اکسیژن اکسید می‌شود و ترکیب اکسید روی را تولید می‌کند اما جالب است بدانید که این اکسید روی برخلاف اکسید آهن، کاملا با فلز زیرین چسبندگی دارد.

بنابراین این اکسید بر روی سطح آهن باقی می‌ماند و از تماس اکسیژن با آهن جلوگیری می‌کند. به این فرآیند، گالوانیزاسیون گفته می‌شود. گالوانیزاسیون به دو روش گرم یا سرد انجام می‌گیرد. در روش گرم، باید آهن را در حمام روی مذاب فرو ببریم تا روی به طور کامل آهن را پوشش دهد. اما در گالوانیزاسیون سرد ما باید از روغن غنی از روی برای پوشش دادن سطح آهن استفاده کنیم. البته گالوانیزاسیون سرد دوام چندان زیادی ندارد به همین دلیل عمدتاً در صنایع از گالوانیزاسیون گرم استفاده می‌شود.

رنگ کردن آهن

یکی از روش‌های قدیمی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن که هنوز هم در برخی از صنایع کاربرد دارد، رنگ کردن آهن است. به طور کلی هر روشی که بتواند پوشش عایق برای جلوگیری از تماس گاز اکسیژن با آهن را ایجاد کنند می‌تواند برای جلوگیری از زنگ‌زدگی مؤثر واقع شود. اما توجه داشته باشید که رنگ به مرور زمان دچار ریزش شده و در نتیجه خاصیت خود را از دست می‌دهد. رنگ کردن آهن کم هزینه است ولی دوام زیادی ندارد.

استفاده از روغن

در صنعت روغن‌های محافظ ضد زنگ طراحی شده است که برای جلوگیری از واکنش اکسیژن با سطح فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توانید قطعات آهنی در محیط کار خود را با استفاده از این روغن‌ها پوشش دهید تا رطوبت و اکسیژن در تماس با آهن قرار نگیرند.

استفاده از پوشش‌های پودری

فرض کنیم که شما برای ساختمان‌سازی نیاز به تیرآهن دارید و تعداد زیادی تیرآهن را در داخل انبار نگهداری می‌کنید. مسلما نحوه نگهداری کردن از تیر آهن بر روی ماندگاری آن تأثیر می‌گذارد. علاوه بر اینکه انبار باید عاری از رطوبت باشد، باید از پودر‌های همانند اپوکسی و یا اکریلیک استفاده کنید. این پودر را بر روی تیرآهن بپاشید تا اجازه ندهد اکسیژن و رطوبت در تماس با آهن قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌ آلات

سخن پایانی

در این مقاله از سایت فولاد آریا به بررسی این موضوع که بهترین راهکارها برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن چیست پرداخته ایم. توجه داشته باشید که محل نگهداری از قطعات آهنی تأثیر بسیار زیادی بر روی جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن دارد. بنابراین در کارخانه‌ها اگر محیط مرطوب است شما باید از روش‌های نامبرده استفاده کنید تا آهنگ زنگ نزند چون در غیر این صورت کارایی دستگاه‌های شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

البته اگر برخی از قطعات زنگ‌زده است. از طریق پولیش و روش‌های دیگر می‌توان این زنگ‌ها را از بین برد ولی فراموش نکنید. که زنگ‌زدگی ضخامت آهن را کم می‌کند. در صورتی که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن به کمک نیاز دارید. می‌توانید به سایت فولاد آریا مراجعه کنید و ترکیبات مورد نیاز برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آهن را خریداری نمایید. البته لازم است بدانید که آهنی که در فروشگاه فولاد آریا به فروش می‌رسد. ذاتا مقاوم به زنگ‌زدگی است چون این آهن‌ها فرآیند گالوانیزاسیون را سپری کرده‌اند.