خرید میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

این محصول فولادی در دو نوع میلگرد و صاف تولید می شود که هر کدام از این میلگردها در دو نوع شاخه ای و رولی به فروش می رسد. در واقع از میلگردهای تقویت کننده برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در برابر نیروهای وارده استفاده می شود. از آنجایی که ظرفیت بتن در تحمل تنش های کششی بسیار کم است، از میلگردهای تقویت کننده برای جلوگیری از شکستن آن استفاده می شود.

از آنجایی که قیمت میلگرد نقش مهمی در کل هزینه های یک پروژه ساختمانی دارد، خرید میلگرد همواره یکی از دغدغه های اصلی سازندگان و پیمانکاران ساختمانی بوده است. با توجه به تنوع محصولات و کارخانه های تولیدی، نوسانات قیمت میلگرد و مسائل فنی و تخصصی، همواره استفاده از مشاوره تخصصی می تواند در خرید مطمئن موثر باشد.

برای دانش بیشتر در رابطه با مهاربند آجدار، با ما همراه باشید:

به طور کلی میلگرد در انواع مختلفی تولید می شود. این  محصول در چهار  قسمت a1 تا a4  معرفی می شوند. میلگرد گروه A1 بدون دنده بوده و به آن میلگرد ساده می گویند که عموماً برای جوشکاری و خمکاری مناسب است. میلگرد یکی از مهمترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان می باشد. استفاده از میلگردهای تقویت کننده میلگرد آجدار در آرماتورهای بتن را نشان می دهد.

قیمت میلگرد نقش مهمی در کل هزینه های پروژه های عمرانی دارد. تفاوت هر نوع میلگرد به تعداد پله ها و شکل ظاهری آن بستگی دارد. میلگردها بر اساس شکل ظاهری خود به 3 دسته کامپوزیت، مخروطی و یکنواخت تقسیم می شوند.

 

خرید میلگرد آجدار
خرید میلگرد آجدار

معرفی انواع میلگرد

میلگردهای تقویت کننده را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد. از نظر ظاهر میلگرد می تواند موجدار یا غیر موجدار باشد. آج به برآمدگی های روی میله تقویت کننده اشاره دارد. این برجستگی ها برای افزایش اتصال میلگرد با بتن روی آنها قرار می گیرد. میلگرد بدون پله را میلگرد ساده و میلگرد پله دار را آجدار می گویند.

میلگردهای تقویت کننده از نظر شکل آج نیز متفاوت هستند. سه نوع رایج میله های آجدار A2، A3 و A4 نامیده می شوند. میلگرد A3 کاربرد بیشتری در ساخت و ساز ساختمان دارد و عموماً به عنوان میلگرد طولی استفاده می شود.

میلگرد  A3

در بین میلگردهای آجدار، میلگرد A3 بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد. برای آشنایی بیشتر با این گرید میلگرد می توانید مقاله تحلیل میلگرد A3 را مطالعه کنید.

 

چرا میلگرد آجدار است؟

استفاده از میلگردهای تقویت کننده در بتن به دلیل مقاومت کششی بالای فولاد بوده و می تواند ضعف بتن را جبران کند.  بنابراین بتن مسلح  قادراست نیروهای کششی  با فشار بالا را تحمل کند. اما برای اینکه میلگرد داخل بتن به خوبی به بتن بچسبد و با بتن درگیر شود، سطح آن باید دارای برآمدگی هایی باشد که به آن پله می گویند. آج میلگرد از بیرون کشیدن آن از بتن جلوگیری میکند.

 

خرید انواع میلگرد آجدار
خرید انواع میلگرد آجدار

ویژگی های میلگرد ​​آجدار

همانطور که گفته شد میلگرد آجدار با 3 گرید A3، A2 و A4 تولید می شود که هر کدام مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارند.

آرماتورهای آجدار گروه a2 آرماتورهای نیمه سخت محسوب می شوند. عدم وجود کربن در ساختار این قاب باعث افزایش انعطاف پذیری آن می شود. از این میله تقویت کننده عموماً در ساخت خموت استفاده می شود. تنش برشی در آرماتور آجدار a2 برابر با 3000 کیلوگرم و تنش شکست آن 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

گروه دنده a3 نیز بخشی از میله های سخت متوسط ​​مانند a2 است. آج های این میلگرد تقویتی به صورت رج یا هفت و هشت بوده و از استحکام بالاتری نسبت به گروه A2 برخوردار است.

تنش برشی در این زره آجدار 4000 و تنش شکست آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. علاوه بر شکل متمایز آج ها، تفاوت میلگردهای A2 و A3 در عملکرد و کاربرد آنها نیز مشهود است. به این ترتیب می توان از میلگرد تقویت کننده a2 به عنوان میلگرد تقویت کننده عرضی و a3 به عنوان میلگرد تقویت کننده طولی استفاده کرد. علاوه بر این، میلگرد a2 انعطاف پذیری بیشتری نسبت به a3 دارد و جوشکاری در هر دو گروه مجاز نیست.

میلگرد آجدار A4 یکی از محصولات سنگین بوده و حالت پلکانی آن مرکب است و ظاهر پله ها این میلگرد را از سایر رده ها متمایز کرده است. سازه های ساخته شده با این میلگردها نسبت به گروه های دیگر سبک تر و مستحکم تر هستند، بنابراین قیمت میلگردهای آرماتور A4 بالاتر از گروه های A2 و A3 می باشد.

 

خرید میلگرد آجدار
خرید میلگرد آجدار

نحوه ساخت و تولید میلگرد

تولید میلگرد غالبا با فرآورده نورد گرم  صورت می  گیرد. شمش های فولادی در کوره هایی با دمای 1100 درجه سانتیگراد ذوب می شوند و سپس با استفاده از یک سیلندر هیدرولیک در ردیف های تعیین شده به کوره وارد شده و برای نورد آماده می شوند. غلتک های نصب شده در آسیاب نورد به فولاد در سه مرحله با اعمال فشار و کشش به قطر استاندارد می رسد.

پس از اتمام نورد، میلگردها به غرفه های نورد منتقل شده و در نهایت به غرفه های نورد ارسال می شوند. رزوه کاری فولادهای a2 در همان مرحله نورد انجام می شود اما بقیه پس از سرد شدن و در دمای معمولی انجام می شود.

در نهایت میلگرد به طول استاندارد 12 متر بریده شده و پس از بسته بندی به بازار ارسال می شود.

سخن نهایی

از میلگرد برای کارهای مختلف میرایی تا اعضای کششی داخل پی، دیوار، ستون و اعضای سازه سقف استفاده می شود. سایلنت طوری ساخته می شود که آرمیچرها در اثر نیروی برشی از محور خود خارج نشوند. به همین دلیل میلگرد آلیاژی استاندارد ایرانی نوع a3 یکی از بهترین نوع میلگردهایی است که می توانید برای کارهای ساختمانی خود استفاده کنید.