با فرآیند تولید تیرآهن بیشتر آشنا شوید

…فرآیند تولید تیرآهن به طریق‌های مختلفی تولید و ساخته می‌شود شاید در گام اول از نظر شما آسان برسد که روش تولید آن ساده است، اما معمولا به این شکل نیست استفاده از تیرهای باکیفیت در سازه یکی از مهمترین موارد در ساخت و ساز ساختمان می‌باشد که کیفیت بسته بندی و در نتیجه قیمت آن با نحوه تولید آن ارتباط مستقیم دارد رایج ترین روش برای ساخت تیر نورد گرم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از فرآیند تولید تیر آهن می‌توانید وارد سایت فولاد آریا شوید. یا در صورت هر گونه سوال با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل نماید.

روش تولید و ساخت تیرآهن

در متن قبل اشاره ای به فرآیند تولید تیرآهن کردیم و اما در ادامه می‌خواهیم بداینم روش تولید تیرآهن به چه صورت است؟ فرض کنید می‌خواهید یک تیر با مقطع H بسازید، در مرحله اول فولاد خام در کوره گرم می‌شود و سپس از وردنه اولیه عبور می‌کند. سپس از غلتک‌های نورد میانی (غلتک‌های اصلی)، غلتک‌های افقی، غلتک‌های لبه و غلتک‌های انتهایی عبور می‌کند. البته لبه‌های باله و ضخامت در نورد اصلی کاهش می‌یابد که می‌تواند عرض فلنج توسط غلتک‌های افقی کاهش یابد. بنابراین تیر H همچنین دارای ارتفاع داخلی است که با طول نورد افقی تعیین می‌شود که عرض یا عمق باله توسط کالیبر غلتک انتخاب شده تعیین می‌شود.

همانطور که مشخص است. ابعاد داخلی تیر H ثابت است و در صورت نیاز به تغییر، ارتفاع داخلی یا عرض تیغه رول افقی باید تغییر کند. همچنین در روش نورد گرم تولید تیر H ممکن است خمش در تیر آهن به دلیل تنش داخلی ناشی از اختلاف دما رخ دهد. دلیل این امر ممکن است تغییر در انتقال دما در طول نورد باشد. برای حل این مشکل و جلوگیری از خم شدن، مهندسان از تکنیک‌های جدیدی برای ساخت تیر آهن استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها امکان تنظیم ارتفاع پرتو را نیز به راحتی فراهم می‌کنند.

امروزه از غلتک‌های فلنج دار استفاده می‌شود. که بدون تغییر غلتک این قابلیت را دارد که محصولاتی با عرض باله‌های مختلف تولید کنند تکنولوژی کنترل دمای نورد این محصولات باعث شده تا محصولات نسبتا ضخیم به راحتی و با کنترل بالاتر تولید شوند.

مواد اولیه برای تولید تیرآهن

ابتدا اجازه دهید در مورد اجزای تشکیل دهنده تیرهای ساختمان صحبت کنیم. از آلیاژهای فلزی برای ساخت انواع مقاطع فولادی در صنعت آهن استفاده می‌شود. فولاد شمش به سه نوع بیلت، بلوک و بیلت دسته بندی می‌شود. از فولاد شمش برای ساخت تیر آهن استفاده می‌شود لازم است که بدانید. این فلز نوعی فولاد آلیاژی است که برای تولید مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

فلزهای مستطیلی که دارای مقطع مستطیلی بیش از 320 سانتی متر طول و بیش از 15 سانتی متر عرض است. میلگردهای مربعی نیز در ابعاد 100*100، 125*125 و 150*150 تولید می‌شوند که طول این نوع میله در 6 متر و 12 متر موجود است. این ماده خام از ذوب ضایعات آهن در کوره به دست می‌آید که کیفیت و خلوص نهایی فولاد شمش به کیفیت بقایای مصرف شده بستگی دارد. قیمت محصول با توجه به ساختار کیفی تغییر می‌کند.

ضایعات در کوره در دمای 110 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود. آلیاژهایی مانند کروم، نیکل، کربن، گوگرد، فسفر، سیلیسیم، وانادیم و مولیبدن در صورت نیاز به آن اضافه می‌شود. شمش تولید می‌شود سپس این شمش‌ها برای تولید میلگرد، آهن و سایر محصولات آهنی به کارخانه‌های نورد فرستاده می‌شود.

آلیاژهای مورد استفاده در تیرهای فولادی

اجزای اصلی فولاد، فولاد کربن و فلز آهنی است از کربن برای افزایش استحکام و افزایش انعطاف پذیری تیر استفاده می‌شود. اما تیرهای با محتوای کربن بالا قابلیت جوشکاری خوبی ندارند. بنابراین میزان کربن مصرفی در تیر بسیار مهم است. همچنین از فرآیند تولید تیرآهن برای افزایش مقاومت محصول در برابر زنگ زدگی و خوردگی و به عبارتی زنگ پرتو استفاده می‌شود. کروم با ایجاد یک لایه محافظ روی محصول از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند. مقدار کروم مورد استفاده در تیرآهن بین 10 تا 27 درصد است. تیرهای حاوی کروم را تیرهای فولادی ضد زنگ می‌گویند همچنین افزودن تیتانیوم جوش پذیری تیر آهن را بهبود می‌بخشد.

فرآیند تولید تیرآهن هاش

منگنز، نیکل، مولیبدن، نیتروژن، نیوبیم، سیلیکون، فسفر، گوگرد و مس دیگر آلیاژهای متداول دیگری هستند. که برای افزایش خواص مکانیکی و شیمیایی به فرآیند تولید تیرآهن اضافه می‌شوند.

مراحل فرآیند تولید تیر فولادی

فرآیند تولید تیرآهن با گذراندن مراحل زیر به مرحله تولید می‌رسد. لازم به ذکر است که بدانید تولیدکنندگان با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مدرن، محصولاتی با کیفیت بالا ارائه خواهند کرد. همچنین استفاده از فناوری‌های جدید به تسهیل فرآیند تولید کمک می‌کند.

  1. ذوب شمش در کوره
  2. نورد و شکل دهی به فلز
  3. غلتک تنظیم سایز نهایی
  4. برش قطعات در ابعاد استاندارد
  5. کنترل و بسته‌بندی محصول

جمع بندی

در این مقاله از سایت فولاد آریا به بررسی فرآیند تولید تیرآهن آشنا شدیم. موارد لازم در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. شما عزیزان می‌توانید جهت مطالعه مقالات بیشتر در بخش بلاگ سایت سایر مقالات حوزه آهن را مطالعه بفرمایید. همچنین برای سفارش نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.