فولاد سبز چیست و چه کاربردی دارد؟

…به عبارت ساده، فولاد سبز با استفاده از انرژی کمتر یا با حداقل ردپای کربن تولید می شود تولید فولادهای معمولی به زغال سنگ در فرآیند ساخت فولاد نیاز دارد تا انتشار کربن عمده ای تولید کند بنابراین روش کوره بلند حدود دو تن CO2 در هر تن فولاد تولید می کند.

همانطور که می دانید اکثر کشورهای جهان به دنبال ساخت و توسعه شهرها و زیرساخت ها هستند، همه آنها اشتهای هولناکی برای یک چیز دارند (فولادها)، امروزه این فلز رایج ترین فلز مورد استفاده در جهان است و در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما  از ماشین ها، هواپیماها و کشتی ها گرفته تا ماشین های لباسشویی و وسایل خانه به چشم می خورد اما از آنجایی که دولت ها و صنایع در سرتاسر جهان به دنبال کاهش انتشار کربن برای رسیدن به اهداف جاه طلبانه خالص صفر هستند، فولادها در کانون توجه قرار دارند حدود 75 درصد آن هنوز عمدتا در کوره های بلند زغال سنگ ساخته می شود که مقادیر زیادی دی اکسید کربن را به جو پمپ می کنند.

فولاد سبز چیست؟

اساسا فولاد سبز تولید بدون استفاده از سوخت های فسیلی است به اصطلاح “هیدروژن سبز” راه حلی است که می تواند به کاهش ردپای کربن صنعت فولاد کمک کند یعنی هیدروژن وقتی می سوزد فقط آب ساطع می کند و اگر این هیدروژن از طریق الکترولیز فقط با استفاده از آب و برق تجدید پذیر تولید شود، آنگاه کاملا عاری از انتشار CO2 است به گفته گروه صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) MHI می‌گوید اگر هیدروژن با استفاده از سوخت‌های فسیلی و فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن (CCUS) تولید شود، می‌تواند کم کربن باشد این به “هیدروژن آبی” معروف است.

کوره های قوس الکتریکی بهترین انتخاب هستند. زیرا این کوره‌ها به تدریج جایگزین کوره‌های سنتی می‌شوند. اما همیشه از منابع تجدیدپذیر تغذیه نمی‌شوند و بنابراین فولادی که تولید می‌کنند ممکن است همیشه سبز نباشد.

فرآیند تولید

و اما شما این توانایی را دارید که فولاد سبز را به روش های مختلفی ایجاد کنید. که ردپای کربن حاصل از آن را کاهش دهد در عمل، چند برنامه استاندارد وجود دارد. همچنین امیدوار کننده ترین فرآیند تولید، احیای مستقیم سنگ آهن مبتنی بر هیدروژن است. این شامل کاهش شیمیایی سنگ آهن جامد با استفاده از هیدروژن برای تولید یک محصول میانی به نام “آهن اسفنجی” است. سپس آهن اسفنجی به یک کوره قوس الکتریکی وارد می شود و در آنجا ذوب می شود تا فولاد تولید شود.

 

به جای سوزاندن زغال سنگ کک با کوره بلند سنتی، انرژی ورودی اصلی در طول این فرآیند الکتریسیته است که انتشارات جوی را کاهش می دهد. اگر الکتریسیته از کربن کاهش یافته یا منبع سبز تامین شود. انتشار گازهای گلخانه ای حتی بیشتر کاهش می یابد. در حالی که این فناوری لزوما جدید نیست، تولید فولاد سبز به روشی اقتصادی هنوز چالش برانگیز است. برای تغییر درصد بالاتری از فولادسازی به روش‌های سازگار با محیط‌زیست، به بهبود فرآیندهای بیشتری نیاز است.

کاربردها

همانطور که گفتیم فولاد سبز هیچ تفاوتی با فولادهای معمولی ندارد. فقط فرآیند تولید آن متفاوت است از این رو فولاد تولید شده به صورت سبز در کلیه پروژه های عمرانی و ساختمانی مانند فولادهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. محدودیتی در استفاده از آن وجود نخواهد داشت در سال‌های آینده، ما پیش‌بینی می‌کنیم که افزایش تولید بیشتر به دلیل فشارهای سیاسی باشد.

نحوه تولید فولاد سبز

محتمل ترین نتیجه این توسعه افزایش مقررات در صنایع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای است. بنابراین تحقیق و توسعه یا افزایش مقررات زیست محیطی در تاسیسات جدید، اجتناب ناپذیر است که شاهد روش جدیدی برای تولید فولاد باشیم که گازهای گلخانه ای کمتری ایجاد کند. که می توانید یکی از مهم ترین کاربرد فولاد باشد.

مزایای تولید فولاد سبز

تولید فولاد سبز می تواند پیام های مناسبی برای بخش انرژی داشته باشد. زیرا تقاضا برای برق سبز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین تولید فولاد بیش از هر صنعت سنگین دیگری CO2 تولید می کند که حدود 8 درصد از کل انتشار جهانی را شامل می شود. تلاش‌هایی برای انتقال تولید فولاد از کوره‌های زغال‌سنگ به کوره‌های برق یا هیدروژن در حال انجام است.  همانطور که می دانید تولید فولاد سبز می تواند یک فرآیند پرهزینه باشد. صنعت باید به سرعت گسترش یابد تا به اهداف خالص صفر برسد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت فولاد آریا به بررسی اینکه فولاد سبز چیست و چه کاردبردی دارد پرداختیم. تمامی موارد لازم را برای شما عزیزان شرح دادیم.  از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.