میلگرد بستر چیست؟ + مزایا و معایب

..قبل از معرفی میلگرد بستر به طور خلاصه با میلگرد آشنا می شویم استفاده از فولاد تقویت کننده در ساختمان ها برای مقاوم سازی از فروریختن ساختمان جلوگیری می کند همچنین خرید میلگرد برای ساخت و ساز ساختمان یک انتخاب مهم است علاوه بر جلوگیری از ریزش، به استحکام سازه و از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند.

میلگرد بستر یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین مقاطع فولادی است که برای افزایش مقاومت سازه استفاده می شود بستر میلگرد از مفتول فولادی به ضخامت حدود 4 میلی متر ساخته شده است آج کاری این نوع میلگرد باعث ایجاد اصطکاک بهتر با بتن شده است لذا در این مقاله به بررسی کامل میلگرد بستر و فواید آن می پردازیم با آهن از ما همراه باشید.

 

میلگرد بستر چیست؟

در این بخش از مقاله می خواهیم به معرفی میلگردها بپردازیم و توضیحاتی در مورد این دسته از میلگردها بدهیم، باید گفت که این دسته از مواد به یک جفت سیم طولی تغییر شکل یافته معروف هستند به منظور استفاده از مفتول های عرضی جوشی به صورت نردبان یا تکیه گاه و با ابعاد مناسب در اتصالات ملات بین ردیف های واحدهای بنایی استفاده می شود.

ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما پیش بیاید که منظور از واحد ساختمان چیست و این اصطلاح برای چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که واحد بنایی به قسمت هایی از دیوار، آجر و ستون اطلاق می شود که در آنها مخلوطی از مصالح ساختمانی و ملات را مشاهده می کنیم همچنین شاهد تعریف دیگری از میلگرد هستیم که می توان از آن برای معرفی این شکل از میلگرد استفاده کرد نرده ها بستر گروهی از مصالح هستند که برای تقویت فولادهای بنایی در مقاطع آجری یا دیوارهای آجری سیمانی استفاده می شوند.

 

مزایای استفاده از میلگرد چیست؟

پس از بررسی موضوع فولاد تقویت کننده باید بگوییم که استفاده از این محصول با مزایای زیادی همراه است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم: مهمترین ویژگی همانطور که ذکر شد ایمنی و دوام ساختمان است با گذشت زمان، میلگرد فرسوده و پوسیده می شود بنابراین استفاده از این بخش فولادی برای اطمینان از دوام ساختمان در شرایط نامساعد عاقلانه است

استفاده از این محصول به صرفه است مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روش های قدیمی باعث می شود بسیاری از تولیدکنندگان به فکر استفاده از این محصول باشند همچنین از دیگر ویژگی های آن جدا شدن دیوار از ستون ها است که این باعث کاهش نیروهای داخل پانل دیوار می شود.

 

معایب استفاده از میلگرد بستر

میزان استفاده از میلگرد بستگی به محاسبات مهندسان دارد محاسبات باید دقیق و واضح باشد تا به سازه آسیبی وارد نشود. یعنی در صورت عدم رعایت استانداردهای مربوط به استفاده از میلگرد ممکن است خسارات آن افزایش یابد. قطر ضخیم یا نازک میلگرد و همچنین طول بلند یا کوتاه آن باید با دقت انتخاب شود. روش تثبیت آن به دیوار باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. با رعایت اصول بهینه سازی سازه و استفاده صحیح از میلگرد، استفاده از میلگرد مشکلی ندارد.

 

روش صحیح اجرای بستر میلگرد

یکی از مقرون به صرفه ترین و کاربردی ترین روش ها برای افزایش استحکام سازه و اتصالات، استفاده از فولاد تقویت کننده است. که به میلگرد معروف است اما بستر میلگرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چه زمانی می توان از این محصول در ساخت و ساز استفاده کرد؟ میلگرد بستر از مفتول های فولادی به ضخامت چهار میلی متر تشکیل شده است. همچنین محصول مذکور شیاردار است تا بتوان تماس بهتری با بتن یا ملات داشته باشد. با توجه به اینکه فولاد به مرور زمان نزدیک به رطوبت محیط خورده می شود. پوشش مواد روی سطح محصول حذف می شود زیرا این محصول دارای ویژگی های خاصی است که در ادامه به تفصیل به آن می پردازیم.

میلگرد علاوه بر مهندسی و اقتصادی بودن. سال‌هاست که در کشورهای دیگر برای مقاوم‌سازی و تسلیح دیوارها در برابر زلزله و اتصال آن‌ها به سازه در برابر نیروهای وارده استفاده می‌شود. که نوار بستر نوآورانه بسیار بهبود یافته است. از سیم های کنفرانس تشکیل شده است روش ارتباطی نیز مستقیم و بی نقص است تغییرات اعمال شده در آن روش اتصال، کنگره و خرپا باعث افزایش مقاومت خواهد شد. مقاومت در برابر نیروی خارجی وارد شده به دیوار، درگیری بین محصول و ماده. افزایش مقاومت کششی ملات، افزایش نیروی چسبندگی به دیوار و غیره رخ خواهد داد.