میلگرد حرارتی چیست؟ + انواع آن

از میلگرد یا میلگردهای حرارتی برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود. زیرا بتن در کشش ضعیف اما در فشار قوی است از فولاد حرارتی همچنین فقط به عنوان تقویت کننده استفاده می شود. زیرا طول (ضریب انبساط حرارتی) فولاد در دمای بالا تقریبا برابر با بتن است. میلگردهای تقویت کننده که به عنوان میلگرد نیز شناخته می شود. میلگردهای حرارتی هستند که به عنوان ابزار کششی در بتن مسلح و سازه های بنایی مسلح برای تقویت و کمک به بتن در کشش استفاده می شوند.

همچنین بتن کم وزن و جامد است. اما استحکام کششی ضعیفی دارد آرماتور مقاومت کششی سازه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. سطح میلگرد دارای یک سری آرماتورها، گیره ها یا فرورفتگی های پیوسته برای اتصال بهتر با بتن و کاهش خطر لغزش است. رایج ترین نوع میلگرد استفولاد کربنی است. که معمولا از میله های گرد نورد گرم با الگوهای تغییر شکل حک می شود بر روی سطح تشکیل می شود. فولاد و بتن دارای ضرایب انبساط حرارتی مشابهی هستند، بنابراین اعضای سازه‌ای بتن مسلح حداقل تنش دیفرانسیل را در طول تغییرات دما تجربه خواهند کرد.

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگردها معمولا از فولاد ساخته می شوند. زیرا فولاد و بتن به خوبی به یکدیگر متصل می شوند. هنگامی که صحبت از انبساط حرارتی به میان می آید این دو کاربرد یکسانی دارند. بسته به نیاز سازه یا پروژه، میلگرد را می توان از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، فولاد پوشش داده شده با فایبرگلاس، فولاد با روکش اپوکسی یا مواد دیگر ساخت.

انواع میلگرد

دو نوع از رایج ترین میلگردهای حرارتی میلگرد گرد و میلگرد تغییر شکل یافت است. در ادامه به طور کامل و اختصاصی به شرح آن ها می پردازیم.

میلگرد گرد

میلگردهای آرماتور گرد یا میلگردهای گرد با نام میلگردهای تقویت کننده ساده   (PRB) نیز شناخته می شوند. آنها میله های فلزی مستقیم و جامدی هستند که دارای مقطع دایره ای ساده هستند. خمیدگی یا تغییر شکل ندارند و سطوح صافی دارند. همچنین میلگردهای گرد دارای طیف وسیعی از طول ها و اندازه ها هستند. که اغلب در هنگام ایجاد اتصالات یا اعمال رولپلاک میلگرد در سازه ها یا پروژه ها و همچنین برای تقویت میلگردهای دیگر و جداسازی شبکه در بتن استفاده می شود.

کاربرد میلگرد حرارتی چیست

به همین دلیل است که تقویت با میلگرد ضروری است میلگرد استحکام کششی بیشتری به بتن می دهد. در نتیجه آن را قوی تر می کند. میلگردهای گرد برای اتصال ستون ها و تیرها مناسب هستند. زیرا در انتها صاف هستند و می توان آنها را به سایر قطعات فولادی متصل کرد. همچنین میلگردهای گرد نسبت به میلگردهای تغییر شکل داده مقرون به صرفه ترند. با این حال، از آنجایی که سطح آن ها از نظر بافت صاف هستند و در برابر لغزش مقاوم نیستند. این امر باعث می شود بتن به خوبی چسبندگی به میلگردها را سخت کند. مزیت آن  این است که که آنها را می توان به راحتی برش داد و در صورت نیاز شکل داد. در کل کاملا همه کاره هستند.

میلگرد تغییر شکل یافته

میلگردهای آرماتور تغییر شکل یافت حرارتی یا میلگردهای تغییر شکل یافت به اشکال مختلف وجود دارند. که می توانند به شکل میله های مارپیچ یا فولاد راه راه باشد. تغییر شکل هایی که به آنها اشاره می شود. فرورفتگی ها یا برجستگی هایی هستند که از خود نشان می دهند. این برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌ها به بتن اجازه می‌دهند تا میله‌ها را به طور مؤثرتری در دست بگیرد. احتمال لغزش میلگردها پس از گیرش در بتن را کاهش می‌دهد.

کدام میلگرد برای فولاد قوی تر است؟

میلگردهای تقویت شده تغییر شکل یافته استحکام بیشتری دارند. زیرا مقاومت کششی بالاتری دارند این باعث می‌شود که این ماده برای پروژه‌هایی مانند ساخت روگذر آزادراه، گاراژ پارکینگ، پل‌ها یا ساختمان‌های مرتفع باشد. با این حال، میلگردهای تغییر شکل یافت همیشه گزینه بهتری نیستند. انتخاب بین میلگرد تغییر شکل یافت یا گرد اغلب با پارامترهای پروژه هر کار ساختمانی مشخص می شود.

میلگردهای گرد معمولا مقرون به صرفه تر هستند. همچنین استفاده و خرید آنها آسان تر است. آنها معمولا قبل از استفاده نیازی به پردازش بیشتری ندارند. ممکن است بهتر از میلگردهای تغییر شکل یافت برای پروژه شما مناسب باشند. به خصوص اگر در حال انجام یک راهروی بتنی ساده یا یک پروژه اولیه بهسازی خانه هستید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت فولاد آریا به بررسی اینکه میلگرد حرارتی چیست و انواع و کاربرد میلگرد حرارتی پرداختیم. همچنین مهم ترین نکات در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.