میلگرد رکابی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد رکابی دسته ای از میلگردهای تقویت کننده است و وظیفه اصلی آن لنگر انداختن میلگردهای تقویت کننده اصلی (RFT) به یک عنصر بتن مسلح است رکاب ها با توجه به طرح و شکل وسایل می توانند اشکال مختلفی داشته باشند رکاب های مورد استفاده معمولا از یک تکه فولاد ساخته می شوند که دور ریل های بالا و پایین تیرها یا ستون ها (مستطیل شکل) (مستطیل یا گرد) می پیچند رکاب ها به تثبیت میلگردهای تقویت کننده کمک می کنند همچنین برای جلوگیری از خم شدن ستون ها و تیرها و کمک به مقاومت در برابر بارهای جانبی (مانند بارهای زلزله) مورد نیاز است.

رکاب ها عمود بر جهت طولی RFT و گاهی به صورت مایل قرار می گیرند این کار برای جلوگیری از شکست برشی که معمولا هنگام ایجاد ترک در تیرهای مورب رخ می دهد، انجام می شود که برای مدیریت بهتر از رکاب استفاده می شود فاصله بین رکاب ها در امتداد تیر مهم است و در حالت ایده آل باید توسط طراح تعیین شود از میلگرد رکاب برای نگه داشتن همه چیز در یک خط مستقیم استفاده می شود رکاب به حفظ نظم کمک می کند و همچنین در نقاط بحرانی ضعف احتمالی به دلیل استفاده در طول زمان به سازه استحکام می بخشد.

 

آرماتور U شکل یا میله رکابی چیست؟

میلگرد انواع مختلفی دارد یکی از آنها میلگرد U شکل یا میلگرد رکابی است این نوع میلگرد به طور مستقیم در ساختمان ها استفاده نمی شود اما یکی از محصولات غیر مستقیم و مهم در زمینه بتن ریزی به شمار می رود ما از این محصول در بسیاری از ساختمان ها استفاده می کنیم در واقع هر ساختمانی که با بتن ساخته می شود نیاز به ازاره دارد.

رکاب را می توان به اشکال مختلف ساخت اما رایج ترین شکلی که در نظر گرفته اند، آرماتور U شکل است که میله ها را به هم متصل می کند به عنوان مثال، تیرهای میلگرد U شکل ممکن است به اندازه کافی بلند نباشند در این حالت نمی توان طول تسمه را به روش خاصی اجرا کرد بنابراین هر دو انتهای میلگرد با زاویه 180 درجه خم می شود همچنین خمش نقش مهمی در تبدیل میلگرد معمولی به میلگرد فولادی دارد این فرآیند همان فرآیندی است که با آن می توان زاویه خمش میلگرد و شکل این محصول را تعیین کرد.

 

کاربرد میلگرد رکابی

  1. یکی از کاربردهای اصلی این پایه دیواری است.
  2. آرماتورهای عمودی و طولی دیوارها توسط این آرماتورها و پین ها به هم متصل می شوند. از این آرماتورها عموما برای تنظیم فاصله بین دو شبکه آرماتور قائم در دیوارها استفاده می شود.
  3. زمانی که فراموش کردیم ستون باریک را در اجرای فونداسیون یا سقف قرار دهیم و ساخت بتن بعد از قرار دادن آرماتورها در انتظار ستون ها سخت و گاهی غیرممکن است، از دو آرماتور U شکل در مقابل هم استفاده می شود.
  4. استفاده دیگر از میله های U شکل در سقف و نگه داشتن دیوارها در قالب به عنوان تکیه گاه یعنی هنگام ریختن بتن برای سقف از میلگرد U شکل در بتن استفاده می شود تا پس از گرفتن بتن سقف مانند تصویر زیر بتوان از آن برای مهار تشکیل دیوارها استفاده کرد.
  5. همچنین می توان از آن برای نصب پایه های بالابر استفاده کرد.

 

هدف استفاده از میلگرد رکابی چیست؟

  • مقاومت فشاری شفت را بهبود می بخشد.
  • می تواند شکل پذیری ستون را افزایش دهد.
  • رکاب از پیچ خوردگی آرماتور اصلی ستون جلوگیری می کند.
  • از حرکت آرماتور اولیه در حین فرآیند ریختن جلوگیری می کند.
  • رکاب در تیرها به همان منظوری که در ستون ها برای محاسبات همزمان استفاده می شود.
  • تولید میله های طولی با حبس جانبی.
  • مقاومت برش و غلتش عالی.
  • در حین ساخت، ریل های طولی را در جای خود نگه دارید.
  • بتن را در هسته نگه می دارد و آن را انعطاف پذیرتر و قوی تر می کند.
  • از پیچ خوردن زودرس میله های جداگانه جلوگیری می کند.

 

چرا از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟

  1. میلگرد رکابی عمدتا برای نصب میلگردهای تقویت کننده اصلی در سازه RCC استفاده می شوند.
  2. رکاب ها برای ایمن نگه داشتن ستون ها و تیرها از پیچ خوردگی و کمک به مقاومت در برابر تنش های جانبی (مانند بارهای زلزله) مورد نیاز هستند.
  3. از رکاب برای تثبیت میلگردهای تقویت کننده فولادی استفاده می شود.
  4. برای کنترل موثرتر ظرفیت برشی از رکاب استفاده می شود.