ناودانی چیست و انواع آن کدامند

ناودانی چیست و انواع آن کدامند

برای آن که بدانید ناودانی چیست و انواع آن کدامند تا انتها همراه ما باشید.

یک نوار فلزی رول شکل است که به شکل لوله یا U، J یا C شکل گرفته است تا در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. انواع مختلف فلز برای استفاده به عنوان پروفیل ناودانی ایده آل هستند و با توجه به کاربرد مورد نظر انتخاب می شوند.  انواع فلزات استفاده شده در ساخت ناودانی فولاد، آلومینیوم، روی یا برنج که آلومینیوم به دلیل انعطاف پذیری، سازگاری و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی بیشترین استفاده را دارد.

در صنعت ساختمان، ناودانی ها با قرار گرفتن بین دو طرف دیوارهای گچ تخته، وسیله ای برای جذب صدا فراهم می کنند. هنگامی که دیوارها به دلیل صدا در دو طرف دیوار می لرزند، ناودانی ها با خفه کردن ارتعاشات ناشی از صدا، امواج صوتی را کاهش می دهند. این تنها یکی از کاربردهای متعدد ناودانی های  فلزی با دوام و ماندگاری فوق العاده است.

ناودانی چیست و انواع آن کدامند-وب سایت فولادآریا

طراحی و کاربرد ناودانی فلزی

ناودانی های فلزی توسط رول‌فرمینگ با سرعت بالا تولید می‌شوند که فلز را به شکل‌های کانالی خطی تبدیل می‌کند. شکل و ابعاد ناودانی های رول شده بستگی به الزامات نوع کاربردی دارد که در آن استفاده می شود. از وظایف اصلی ناودانی های فلزی می توان به پشتیبانی و تقویت مداوم سایر اجزا اشاره کرد.

در فرآیند طراحی،  ناودانی های فلزی با یک پایه شروع می‌شوند که به آن تار گفته می‌شود که دارای پایه‌هایی در دو طرف است. در طول فرآیند رول‌سازی، نوارهای فلزی به شکل‌های مختلفی در می‌آیند که به طور استراتژیک برای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند. اگرچه نادوانی های C شکل رایج ترین هستند. اصطلاح ناودانی C یک توصیف کننده عمومی است که برای تعریف طیف گسترده ای از پروفایل ها و طرح ها استفاده می شود. در ادامه این مقاله شما را با انواع ناودانی و کاربرد شأن  بر اساس شکل ظاهری آشنا می کنیم.

ناودانی چیست و انواع آن کدامند-وب سایت فولادآریا

 

ناودانی  C شکل

ناودانی های C یکی از رایج ترین انواع ناودانی های فلزی هستند و به طور گسترده در ساخت و ساز به عنوان تکیه گاه ساختمان، دیوار، سقف و سقف استفاده می شوند. اصطلاح ناودانی C طیف گسترده ای از انواع ناودانی ها، ابعاد و اندازه ها را در بر می گیرد زیرا ورق فلز را می توان به صورت رول شکل داد تا متناسب با هر نیاز خاص باشد.

اصطلاح ناودانی C از نمای رول شکل فلز که به شکل C است می آید. کانال AC با استفاده از شکل U با افزودن فلنج در دو طرف شکل می گیرد. در برخی موارد، فلنج ها به طور کامل در طرفین چین خورده می شوند تا یک کانال C فشرده تشکیل شود. تعداد نامحدودی کانال وجود دارد که به عنوان کانال C برچسب گذاری شده اند که در اشکال و اشکال بسیار متنوعی وجود دارند تا با نیازهای برنامه های مختلف مطابقت داشته باشند.

 

ناودانی Z شکل

ناودانی های Z شکل دارای پایه ای با اضلاع مستقیم به سمت بالا یا زاویه دار هستند. در بالای اضلاع، لبه ها از مرکز خارج می شوند و ظاهری شبیه Z دارند. مانند ناودانی C، یک ناودانی Z به شکل U در طول فرآیند رول‌سازی اولیه شروع می‌شود، که به دنبال آن لبه‌های بالایی به سمت بیرون خم می‌شوند.

 

ساختار و شکل ناودانی های Z شکل، آن‌ها را برای استفاده در قاب‌بندی سقف ایده‌آل می‌سازد، که این نام را برای آنها به ارمغان آورده است.  طول استاندارد این نوع ناودانی  20 فوت است، اگرچه آنها به صورت سفارشی در دسترس هستند.

 

ناودانی U شکل

شکل متمایز کانال های U با تشکیل دو زاویه قائم بر روی یک قطعه فلزی مسطح به شکل رول به دست می آید. کانال‌های فلزی U شکل، مانند سایر اشکال کانال‌ها، در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی با ته گرد یا صاف و اضلاع از چند اینچ تا چند اینچ وجود دارند. عرض پایین و ارتفاع اضلاع با زاویه سمت راست بسته به نحوه استفاده از کانال U متفاوت است.

ناودانی چیست و انواع آن کدامند-وب سایت فولادآریا

ناودانی های J شکل

پیکربندی یک ناودانی J با داشتن یکی از ضلع های کانال طولانی تر از دیگری ایجاد می شود که نمایه ای مانند حرف J را ارائه می دهد. اگرچه کانال اصلی J دارای اندازه ها و کاربردهای مختلفی است، انواع مختلفی وجود دارد. از کانال های J که برای تناسب با انواع مشخصات برنامه طراحی شده اند.

سه شکل رایج از ناودانی های J عبارتند از نسخه ساده بدون سجاف، نوع لبه دار و ناودانی J که دارای قسمت صافی است که می توان آن را پیچ یا میخ کرد. مانند سایر اشکال ناودانی های فلزی، ناودانی های J در چندین طول از چند فوت تا بیش از 20 فوت در دسترس هستند.

ناودانی چیست و انواع آن کدامند-وب سایت فولادآریا