ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چیست؟-وب سایت فولاد آریا

آیا تا به کنون نام ورق سیاه را شنیده اید و با کاربرد های آن آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با ورق سیاه چیست؟ گفتگو نماییم.همه ای ما با آهن و کاربرد های آن تا حدودی آشنایی داریم و می دانیم که تحت عنوان پر کاربرد ترین فلز در صنایع متعدد و ساختمان سازی می باشد. این فلز با ترکیب با فلزات دیگر به شکل های مختلفی در آمده  برای مثال یکی از این موارد ورق سیاه می باشد.

این محصول که با نام ورق گرم نیز شناخته می شود سطح بیرونی آن به حالت مات می باشد و دیگر مثل ورق های روغنی و یا گالوانیزه سطح درخشان ندارند و بیشترین دلیل نام گذاری ورق سیاه نیز همین مورد می باشد. یکی از اصلی ترین و محصولات تولیدی  شرکت های بزرگ فولاد می باشد که در ابعاد و ضخامت های متعدد تولید و روانه بازار می گردد. از متداول ترین ورق سیاه تولید شده در ایران می توان به st52، st37 اشاره نمود.

ورق سیاه چیست؟-وب سایت فولاد آریا

نکاتی مهم در رابطه با ورق سیاه

ورق های سیاه در ابعاد متعددی تولید می شود که اغلب دامنه یک میلی متر تا ده سانتی متر را پوشش می دهد. به هر اندازه که ضخامت بیشتری داشته باشد شکل پذیری آن  سخت خواهد بود که در این صورت در حالت شیت بسته بندی و روانه بازار می گردد. ورق های سیاه در اغلب موارد تحت عنوان محصول ثانویه به حساب آمده در نتیجه برای مواردی نظیر گاردریل، استفاده در صنعت کشتی سازی، تسمه ها و مواردی این چنینی بکار برده می شوند.

یکی از بهترین قابلیت این محصول این است که قابلیت گالوانيزه شدن را دارد در نتیجه بعد از تولید می توان آن را گالوانیزه کرد.

نکاتی مهم در رابطه با ورق سیاه-وب سایت فولاد آریا

انواع ورق سیاه

این محصول را می توان بر طبق کاربرد، ظاهر و ترکیب موارد در گروه های متعددی جای داد که در ادامه برای شما شرح خواهیم نمود.

ورق سیاه رول شده

این ورق در عرض های 1000،1250 ، 1500، 2000 میلی متر و در ضخامت های 1.5 تا 15 میلی تر ساخته و به بازار عرضه می گردند.

ورق سیاه فابریک

این ورق دارای ضخامت بیش از 15 میلی متر می باشند و این مکان را دارید بر حسب نیاز خود سایز مناسب را سفارش دهید. ورق سیاه با ابعاد 6000*1000، 2000*1000، 12000*2000 به نسبت دیگر ابعاد کارایی دارد. همانطور که در بالا اشاره نمودیم دو نوع از پر کاربرد ترین آن st37 و st52 می باشد که عبارت st نشان از قدرت و عدد میزان سختی بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر دارد. ورق سیاه st37 به عنوان ورق معمولی شناخته می شود که درصد کربن استفاده شده در آن کم می باشد و در مواردی همچون صنعت ساختمان سازی از آن بهره می برند. در رابطه با ورق سیاه st52 که تحت عنوان ورق صنعتی شناخته می شود و دارای درصد کربن زیادتری  است و در صنایعی نظیر ماشین آلات از آن بهره می برند.

تفاوت ورق سیاه با دیگر ورق های فولادی

از بارزترین تفاوت ورق سیاه با دیگر ورق های فولادی می توان ب ظاهر و رنگ آن اشاره نمود . مورد بعدی می توان به شیوه تولید آن اشاره نمود. برای مثال در تولید ورق سیاه از شیوه نورد گرم ولیکن برای تولید ورق روغنی از شیوه نورد سرد استفاده می گردد. یا ورق های گالوانیزه در برابر  عواملی همچون خوردگی و یا زنگ زدگی مقاوم بوده در نتیجه اکسید نمی شود. ولیکن در ورق های سیاه به دلیل آنکه فرآیند آبکاری صورت نگرفته در نهایت اکسید می شوند.

وزن ورق سیاه

یکی از اساسی ترین نکاتی که بایست در زمان خرید ورق سیاه بدان توجه کنید وزن آن می باشد. در حقیقت شما بایست در ابتدا اطلاعات کاملی در رابطه با ورق انتخاب به دست آورید و سپس خرید خود را نهایی کنید. از مواردی که بر روی قیمت این محصول تأثیر می گذارد می توان به ضخامت آن اشاره نمود.

وزن ورق سیاه-وب سایت فولاد آریا

کاربرد ورق سیاه

  • مورد اول پروفیل های ساختمانی می باشد.
  • موردی بعدی استفاده از ن در مقاطع فولادی همچون ناودانی، نبشی و… می باشد.
  • استفاده از ورق سیاه در ورق پانچ، زهواره های فولادی.
  • استفاده در تجهیزات دریایی برای مثال کشتی سازی.
  • برای ساخت تانک و مخازن ذخیره سازی نفتی.
  • و…

امیدواریم ورق سیاه چیست از فولاد آریا برای شما عزیزان مفید بوده باشد.