ورق پانچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

.ورق پانچ یک روش متداول برای ساخت فلز است که در تولید بسیاری از محصولات استفاده می شود این روش بسیار ساده است ورق پانچ در حین حرکت در داخل یا زیر پرس پانچ با طرح هایی سوراخ شده است که به جای استفاده از ماشین های دستی برای سوراخ کردن ورق های فلزی، عملیات پانچ مدرن توسط ماشین های خودکار برنامه ریزی شده کامپیوتری پیشرفته است که توسط قالب هایی با اشکال استاندارد یا سفارشی انجام می شود.

 

کاربرد

ورق پانچ یکی از محصولات مهم در صنعت است که کاربردهای فراوانی دارد این موارد به شرح زیر است:

  • نرده و پله بسازید
  • صنایع تزئینی
  • صنایع فلزی و دکوراسیون
  • صنعت کشاورزی
  • ماشین سازی
  • استفاده در صنایع نظامی
  • مخابرات و هوافضا

 

ورق های پانچ چگونه تشکیل می شوند؟

در یک فرآیند صنعتی، فلز به قطعات نازک، مسطح و یکنواخت فشرده می شود تا ورق فلز ایجاد شود همچنین تجهیزات پانچ ورق مجهز به مته و قالب به این شکل است که قطعه کار را برش می دهد و سوراخ‌های صنعتی از نیروی فشاری برای فشرده‌سازی ورق به شکل دلخواه استفاده می‌کنند این روش باعث می شود که ابتدا مواد ورق فلزی تغییر شکل داده و سپس تنش برشی به سرعت ایجاد شود که باعث شکستگی و برش مواد طبق مشخصات می شود.

پس از نصب ورق پانچ فرآیند شروع می شود سپس شکل مورد نظر در قطعه کار فلزی شکل می‌گیرد، زیرا ضایعات فلزی باقی‌مانده که به نام راب شناخته شده اند که توسط سوراخی که ورق فلز را به سمت پایین حرکت می‌کند، از شکل جدید جدا می‌شود و پایین مته فلزی نیز تکیه گاه مورد نیاز پانچر را برای اعمال حداکثر نیرو بدون شکستن فلز فراهم می کند در ادامه می توان گفت روش پانچ و اجزای فلزی را با هر اندازه و شکلی با دقت و بدون خطا تولید می کند.

 

معرفی ورق پانچ

تکنیک‌های مدرن ورق پانچ سازندگان را قادر می‌سازد تا از روش‌های پانچ خودکار استفاده کنند، در حالی که قبلا پانچ کردن فلز تنها از طریق عملیات انسانی امکان‌پذیر بود قطعات فلزی پیچیده به سرعت و با دقت برای بخش های مختلف صنعتی تولید می شوند پانچ صنعتی ورق بر روی دستگاه های اتوماتیک با برنامه نویسی CNC (کنترل عددی کامپیوتری) انجام می شود با این حال، پرس های پانچ دستی کوچک برای کاربردهای خاص، تولید سفارشی یا اجراهای کوچک (برای رفع نیازهای تقاضای محصول) استفاده می شود.

دستگاه های پانچ CNC از دستورات کدگذاری شده در نرم افزار کامپیوتری برای خودکارسازی فرآیندهای مکانیکی استفاده می کنند. این نرم افزار مواد را در جای خود ایمن می کند و سپس طرح های پیچیده و شخصی سازی شده را با دقت قالب گیری یا ایجاد می کند. همچنین مجموعه های متعددی از پانچ ها و قالب ها را می توان بر روی دستگاه ها نصب کرد. تا یک قطعه را با یک ضربه تولید کند. سازندگان ممکن است حتی سخت ترین نیازهای تولید را با انعطاف پذیری، تطبیق پذیری، کارایی و پیشرفت حفره های برنامه ریزی شده CNC برآورده کنند. زیرا این ارزان‌ترین روش برای شکل‌دهی فلز در دوره‌های تولید متوسط ​​تا بالا است. که می‌تواند تعداد زیادی ورقه‌های شکل‌دهی ورق‌های فلزی ایجاد کند. سوراخ‌های پیچیده و در عین حال مقرون به صرفه با اشکال مختلف با قابلیت تکرارپذیری دقیق ایجاد شود.

 

استفاده از قطعات

قطعات و اجزای بسیاری از کالاهای مورد استفاده در بسیاری از بخش ها با استفاده از سوراخ های ورق پانچ ساخته می شوند قطعات فلزی در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل، تولید، کشاورزی، الکترونیک، هوافضا، انرژی، ساخت و ساز و معماری تولید می شوند.

همچنین آلومینیوم، مس، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، برنج و سایر صفحات فلزی برای پانچ استفاده می شود. که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. که ممکن است بر کیفیت پیرسینگ تأثیر بگذارد. موادی که اغلب سوراخ می شوند، به ویژه آنهایی که سوراخ های کوچکی دارند. ممکن است سطوح مختلفی از مواد و تولید گرما را تجربه کنند که می تواند انحرافات جزئی مانند کشش، تغییر شکل و پیچ خوردگی ایجاد کند. بنابراین ابزار تیز اولین قدم برای به حداقل رساندن اثرات است.

پانچ های ورق فلزی برای ایجاد طیف گسترده ای از اقلام رایج استفاده می شود. به لطف پیشرفت روزافزون تکنولوژی امروز، حتی سخت ترین الگوها را می توان به سرعت و با دقت با پرس های برنامه ریزی شده CNC برش داد. این یکی از اساسی ترین و مقرون به صرفه ترین فرآیندهایی است. که در حال حاضر در فلزکاری به دلیل تطبیق پذیری و انعطاف پذیری مورد استفاده قرار می گیرد.