معرفی ورق گالوانیزه و بررسی کامل کاربردها و ویژگی های آن

خوب به اطراف خود نگاه کنید، آیا بدون وجود آهن دستیابی به این نوع زندگی امکان پذیر است؟ ما در کره خاکی زندگی نمی‌کنیم، کره آهنی عبارت بهتری  خواهد بود. آهن در جزئیات زندگی ما رسوخ کرده است، یا مستقیم با آهن سر و کار داریم و یا برای تولید وسایل متکی به آهن هستیم. آهن با وجود کاربرد و مزایای بسیاری که دارد، معایبی نیز داشته که جزو خاصیت آهن است و از آن جدا شدنی نیست. برای  آن که بتوان استفاده از آهن را گسترده تر کرد، عناصر دیگری نیز به آن ترکیب شده و محصولات جدیدی ساخته شده است. به عنوان مثال ورق گالوانیزه حاصل چنین فرآیندی بوده و باعث شده بتوان از آهن استفاده های بیشتری کرد. این ورق یکی از مهم‌ترین تولیدات در سطح جهان بوده که با وحود آن بسیاری از مشکلات رفع شده‌اند. در این مقاله هدف ما مطالعه ورق گالوانیزه در کنار آن بررسی کاربرد‌ها و ویژگی‌های آن می باشد. با ما در این مقاله همراه شوید.

 

ورق گالوانیزه چیست؟

همان گونه که اشاره کردیم، یک سری مشکلات در فلز و عنصر آهن وجود دارد ‌، آهن در برابر رطوبت بسیار ضعیف بوده و در زمان کوتاهی اکسید‌ می‌شود. اکسید بعضی از فلزات تنها سبب تغییر رنگ شده و به بافت فلز آسیب وارد نمی‌کند. اما در رابطه با آهن موضوع کاملا برعکس بوده و زنگ آهن به راحتی سبب ایجاد شکاف و شیار و حتی سوراخ شدن آهن می‌شود. برای رفع این مشکل فلز روی وارد میدان فناوری شده است. در ساخت تجهیزات فولادی با فناوری تحت عنوان روی اندود کردن مواجه هستیم. همان طور که می‌دانیم، عدد اکسایش فلز روی متمایل به صفر است و این فلز به راحتی اکسید نخواهد شد. با استفاده از روی و قرار دادن آن در کنار آهن می‌توان، تجهیزات فولادی را ضد زنگ کرد.

حاصل چنین فرآیندی این ورق است. این ورق به واسطه در کنار هم قرار گرفتن فلز روی و آهن ساخته شده است. در واقع ورق فولادی به واسطه لایه‌ای از فلز روی احاطه شده است. فلز روی به عنوان یک پوشش روی ورق آهنی قرار گرفته و تمام ویژگی‌های مثبت فلز روی از جمله عدم اکسایش را به ورق فولادی بخشیده است. ورق گالوانیزه علاوه بر آن‌‌ که از جنس فولاد است، از جنس فلز روی هم می‌باشد. در تعریف این ورق نمی‌توان بیان کرد که این ورق حاصل ترکیب آهن و روی است. ترکیب برای آلیاژ‌ها بکار می‌رود، اما در متریال این ورق به هیچ عنوان آلیاژ محسوب نمی‌شود. از این رو گفته شده که دو فلز آهن و روی در کنار هم قرار گرفته و این ورق را تولید کرده‌اند.

 

کاربردها و ویژگی های ورق گالوانیزه

 

ویژگی ورق گالوانیزه

این ورق مزایا و ویژگی بسیار زیادی داشته که به شرح زیر‌ می باشد.

  • استفاده از فلزی روی برای پوشش ورق فولادی باعث شده تا برای ساخت ورق گالوانیزه از فولاد کمتری استفاده شود. این امر از وزن ورق گالوانیزه تا حد زیادی کاسته است. هر چه ورق وزن کمتری داشته باشد، حمل آن راحت‌تر بوده و برای ساخت تجهیزات زیادی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • با توجه به قیمت فلز روی بهای تمام شده ورق گالوانیزه بسیار کمتر از ورق‌های فولادی است. این امر باعث شده تا هزینه ساخت بسیاری از تجهیزات و وسایل‌ها کمتر شود.
  • ورق گالوانیزه انعطاف پذیری بالایی داشته و بدون تحمل فشار‌های زیاد می‌توان آن را به راحتی خم نمود. این نکته به عنوان امتیاز مثبتی برای ورق گالوانیزه در نظر گرفته خواهد شد، چرا که برای ساخت تجهیزات مختلفی گزینه‌ای مناسب است.
  • پرداخت فولاد به راحتی نبوده و نیاز به تجهیزات و ماشین آلات مختلفی است، اما ورق گالوانیزه در این موضوع کامل در مقابل فولاد قرار گربته است، هر گونه جوشکاری، تراشکاری، پرس، خمیدگی و … به راحتی روی ورق گالوانیزه قابل اعمال است.
  • با توجه به عدم حساسیت ورق گالوانیزه نسبت به رطوبت نگهداری ورق گالوانیزه و این وسیله بسیار راحت است.
  • ورق گالوانیزه در ابعاد و سایزهای استانداری ساخته شده است، که هر کدام چگالی مخصوص به خود را دارند.

 

کاربرد این ورق

  • در حال حاضر مخزن‌های نگهداری از آب را با استفاده از ورق گالوانیزه تولید‌ می‌کنند.
  • ساخت انواع کمد و کابینت آشپزخانه
  • بدنه بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی مانند کولر آبی
  • دودکش های ساختمان و کلاهک آن
  • کانال کشی کولر و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با استفاده از ورق گالوانیزه انجام خواهد شد.

به دلیل خاصیت ضد زنگی که این ورق دارد، برای ساخت بسیاری از تجهیزات و وسایل از آن استفاده شده و کاربرد زیادی دارد.

 

کلام نهایی :

این ورق یکی از دستاورد‌های مهم بشر بوده که با استفاده از آن توانسته استفاده از آهن را بهتر و جامع‌ تر کند. این ورق با استفاده از فلز آهن و فلز روی ساخته شده است، مهم ترین فناوری که در ساخت آن بکار رفته شده، روی اندود کردن است. مجموعه فولاد آریا یکی از بزرگترین عرضه کنندگان این ورق پرکاربرد در سطح بازار است. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.