صفر تا صد جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌ آلات

خوردگی آهن آلات یک فرایند شیمیایی است که باعث تغییر شکل و تخریب اجزای فلزی آهن می‌شود. این فرایند با تماس آهن آلات با هوا و رطوبت همراه است و باعث تشکیل لایه‌های قهوه‌ای، زنگ زدگی و تخریب سطح آهن می‌شود.

فلزات جز اجسام گرانبهایی بوده که در ساخت پروژه های ساختمان، زینتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا به صفر تا صد جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌آلات بپردازیم.

کاربرد آهن آلات

گروهی از فلزات با نام آهن آلات شناخته می شود که با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی آن می توان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال می توانیم به سازه های عمرانی اشاره نماییم. در ساخت انواع میلگرد ها، تیر ها، ستون ‌ها، ناودانی، تیرآهن و غیره از آهن آلات استفاده می شود.

جهت ساخت اسکلت ساختمان های مسکونی، تجاری، ایستگاه های قطار و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز در صنایع خودروسازی، تولید لوازم ورزشی، صنایع کشاورزی و الکترونیکی نیز استفاده می شود.

خوردگی آهن آلات

 اصلی ترین دلایل خوردگی فلزات چیست

اکسیداسیون با اکسیژن

زمانی که فلزات با اکسیژن هوا در تماس است، در موقعیت ‌های مرطوب، به اکسید آهن تبدیل می شوند. بنابر این خوردگی روی سطح آن ‌ها ایجاد می ‌شود. در مناطق شرجی ایران احتمال خوردگی آهن آلات و خورده شدن فلزات بیشتر از شهر های خشک و کوهستانی است. در نظر داشته باشید دمای بالا می‌ تواند فرایند خوردگی را تسریع کند و سرعت آن را افزایش دهد.

تماس با مواد شیمیایی

ارتباط فلزات با مواد شیمیایی مانند اسید ها، قلیا ها و محلول‌ های شیمیایی می ‌تواند خوردگی را تسریع کند. برای جلوگیری از خوردگی فلزات باید دور از مواد شیمیایی و خطرناک قرار دهید.

وجود اختلاف پتانسیل الکتریکی

در صورتی که دو فلز با اختلاف پتانسیل الکتریکی با یکدیگر در تماس باشند و محیط رطوبت دار باشد، خوردگی الکترولیتی رخ می‌ دهد.

اصطکاک بین فلزات و سطوح دیگر

اصطکاک مکانیکی فلزات در برخورد با سطوح دیگر می‌تواند باعث پوسیدگی و خوردگی آن ‌ها شود.

اگر قصد خرید آهن آلات ساختمانی، تیرآهن هاش و سایر آهن‌آلات مرتبط را دارید، می توانید به سایت فولاد آریا مراجعه نمایید در این مجموعه امکان مشاهده قیمت انواع میلگرد، انواع ورق های آلیاژی، نبشی، ناودانی، قوطی پروفیل و غیره وجود دارد. در ادامه به صفر تا صد جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌آلات می پردازیم.

روش هایی برای جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌آلات

رنگ‌آمیزی و روکش

رنگ‌آمیزی و روکش‌ های محافظ مانند رنگ‌ های اپوکسی، رنگ‌ های مقاوم به آب و خوردگی، روغن ‌ها و غیره به سطح فلزات کمک می‌کند تا از تماس مستقیم با هوا و مواد خورنده محافظت شوند.

فرایند گالوانیزه شدن فلزات و آهن آلات

فرآیند گالوانیزه کردن به‌ منظور پوشش دادن فلزات با لایه‌ ای از روی یا روی اکسید به سطح آن ها کمک می‌ کند تا از خوردگی جلوگیری کند.

خرید فولاد ضد زنگ

فولاد های ضد زنگ مانند استیل ضد زنگ با ترکیباتی از نیکل و کروم، دارای مقاومت بالا به خوردگی هستند و به خصوص در شرایط آب و هوایی نیمه‌خشک یا رطوبتی مناسب هستند. در نظر داشته باشید هنگام استفاده باید استحکام و قیمت آن را نیز در نظر داشته باشید.

نگهداری و پاک‌سازی منظم

فلزات را باید تمیز و خشک نگه‌دارید و از مواد شیمیایی آبکاری شده و شوره ‌های آب دریا و محلول‌های نمکی دوری کنید. در نظر داشته باشید استفاده از روغن ‌ها و روش‌ های روغن‌زنی بر روی سطوح فلزی می‌ تواند از خوردگی جلوگیری کند.

 انبار اصولی آهن آلات

اگر امکان نگهداری فلزات در شرایط محافظت‌ شده از خوردگی مانند انبارها یا محیط‌ های با کنترل رطوبت و دما وجود داشته باشد، از این فرصت برای حفظ فلزات استفاده کنید.

میزان مقاومت فلزات در برابر پوسیدگی و خوردگی

هر فلزی میزان مقاومت در برابر خوردگی دارد که می توانیم به انواع فلزات آلیاژی آلومینیوم فولاد نیکل-کروم و غیره اشاره نماییم. زمانی که فلزی شروع به خوردگی می کند، ضعیف تر شده و مقاومت استاندارد آن از بین می ‌رود. ممکن است در طول سال ها کاملاً پودر شده و امکان استفاده نداشته باشد. با توجه به موارد ذکر شده می توانید تا حد قابل ملاحظه‌ای از پوسیدگی و خوردگی فلزات به ویژه آهن آلات جلوگیری نمایید.

جمع بندی

در این بحث به بررسی صفر تا صد جلوگیری از خوردگی فلزات به ویژه آهن‌آلات پرداختیم. سعی داشتیم اول به کاربرد آهن آلات ساختمانی در ادامه به دلایل خوردگی فلزات و در آخر نیز به روش های جلوگیری از پوسیدگی آن بپردازیم.

اگر سوالی در مورد مطالب بررسی شده در این بحث دارید، می توانید با کارشناسان سایت فولاد آریا در ارتباط باشید. در صورت نیاز به اطلاعات تیرآهن هاش و اطلاع از قیمت و نحوه خرید آن بر روی لینک کلیک کنید.