فولاد غیر آلیاژی چیست؟ + انواع فولاد

فولاد غیر آلیاژی نوعی از فولادی است که از ترکیبات آهن و کربن در ساخت آن استفاده می شود. با ما همراه باشید تا به بررسی آن بپردازیم.

انواع فولاد کاربردی

فولاد کربنی

متریالی است که تنها از ترکیب آهن و کربن تشکیل می شود. به همین سبب هیچ عنصر آلیاژی دیگری ندارد. این نوع فولاد بیشترین میزان مصرف در صنایع مختلف را دارد. لازم به ذکر است قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

فولاد آلیاژی

این نوع فولاد حاوی یک یا چند عنصر آلیاژی مانند کروم، نیکل، وانادیوم و غیره است. در نتیجه به منظور بهبود ویژگی ‌های مختلف فولاد مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این محصول معمولاً دارای مقاومت بالا تر، خواص مکانیکی بهتر و مقاومت به خوردگی و حرارت بیشتر است.

فولاد ضد زنگ

این نوع فولاد شامل حداقل 5 الی 10 درصد کروم می‌باشد که باعث ایجاد لایه ‌ای از اکسید کروم بر روی سطح آن می‌شود که فولاد را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌ کند.

فولاد ضد آبندی

این نوع فولاد حاوی مقدار زیادی نیکل، کروم و مولیبدن است و برای مقاومت در برابر آب و رطوبت استفاده می‌ شود.

فولاد روکش‌دار

این نوع فولاد دارای لایه ‌هایی از فلزات دیگر مانند روی یا آلومینیوم بر روی سطح آن است که به منظور افزایش مقاومت به خوردگی یا بهبود زیبایی و ظاهر آن مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

فولاد غیر آلیاژی

تفاوت فولاد آلیاژی و غیر آلیاژی

خواص شیمیایی

فولاد آلیاژی از لحاظ ترکیبات شیمیایی حاوی عناصر آلیاژی مانند کروم، نیکل، مولیبدن، وانادیوم و غیره است. اضافه کردن این عناصر به آهن، ویژگی‌های خاصی به فولاد می‌دهد که می ‌تواند مقاومت، سختی، مقاومت به خوردگی و خصوصیات مختلف دیگر را افزایش دهد. در مقابل فولاد غیر آلیاژی فقط از آهن و کربن تشکیل شده است و هیچ عنصر آلیاژی دیگری در ترکیب آن وجود ندارد.

خواص مکانیکی

فولاد آلیاژی به دلیل وجود عناصر آلیاژی، می ‌تواند مقاومت، سختی، انعطاف‌پذیری و دیگر خواص مکانیکی را بهبود بخشد و برای کاربرد های خاص مورد استفاده قرار بگیرد. در مقابل فولاد غیر آلیاژی برای کاربردهای عمومی استفاده می‌شوند و خواص مکانیکی متعادلی دارند که مناسب برای بسیاری از کاربرد ها است.

فولاد گالوانیزه

فرایند گالوانیزه سازی فولاد برای افزایش عمر و جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی فولاد انجام می شود. فرایند گالوانیزه سازی فولاد را می توانید بر روی آلیاژهای مختلف فولاد انجام دهید. این روش ارزان تر از آهن های ضد زنگ با lکروم است و بیشتر افراد از فولاد گالوانیزه به جای خرید آهن ضد زنگ با متریال کروم استفاده می کنند. در نظر داشته باشید در این نوع محصول هیچ عنصر دیگری در حین ذوب به آن اضافه نمی شود.

کاربرد های فولاد غیر آلیاژی

ساخت سازه‌ های فلزی

با توجه به قیمت مناسب این نوع فولاد کاربرد بیشتری نسبت به فولاد آلیاژی دارد. این فولاد به دلیل مقاومت و پایداری خود برای ساخت سازه‌ ها از جمله پل ‌ها، برج ‌ها، خودرو ها، قطار ها، قطعات ساختمانی و تجهیزات صنعتی استفاده می ‌شود. همچنین در ساخت ابزار های دستی مانند چکش، مته، پیچ‌گوشتی، چاقو و غیره از این متریال استفاده می شود. در صنایع ساختمانی برای ساخت قطعات فلزی نظیر پلکان ‌ها، ریلینگ ‌ها، درب ‌ها، پنجره ‌ها و تیر ها از فولاد غیر آلیاژی استفاده می ‌شود.

طراحی و ساخت خودرو

برخی از قطعات خودرو نیز از فولاد غیر آلیاژی تولید می ‌شوند که به دلیل مقاومت و پایداری خود مورد تایید تولیدکنندگان خودرو استفاده قرار می ‌گیرند. همچنین برای ساخت انواع وسایل نقلیه مانند دوچرخه ‌ها، موتورسیکلت ‌ها و موتور های دریایی از این محصول استفاده می ‌شود.

لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی

در تولید لوازم خانگی نظیر ظروف و تابه ‌های آشپزخانه از فولاد غیر آلیاژی استفاده می ‌شود. امروزه تجهیزات الکترونیکی با آخرین تکنولوژی روز جهان طراحی می شود. قسمتی از برد و چهارچوب تجهیزات الکترونیکی از این نوع ماده ساخته می شود.

جمع بندی

در این بخش به بررسی فولاد غیر آلیاژی و انواع آن پرداختیم. سعی کردیم بررسی مختصری در مورد انواع فولاد داشته ویژگی ها و کاربردهای هر یک را صحبت نماییم. اگر قصد خرید انواع فولاد، انواع میلگرد، انواع نبشی و ناودانی، ورق فولادی، ورق AST52، ورق A283، انواع فولاد آلیاژی و سایر مقاطع فولادی را دارید، می توانید از سایت فولاد آریا خریداری نمایید. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.