پروفیل زد چیست؟ + کاربرد های پروفیل Z

 

 

پروفیل زد یکی از انواع مقاطع فلزی بوده که در صنایع ساختمان بیشترین کاربرد را دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی ها و کاربرد های پروفیل Z  در انواع آهن آلات ساختمانی بپردازیم.

یکی از فرایندهای پیچیده در طراحی مقاطع فولادی، تولید پروفیل زد بوده که در کارخانه های فولاد کشور طراحی و تولید می شود. این محصول با توجه به شکل حروف زد انگلیسی طراحی و تولید می شود که کاربرد بسیاری در فعالیت های صنعتی و تولیدی دارد. این محصول ساختار سخت و استحکام بالایی داشته و با توجه به موارد ذکر شده مورد توجه قرار می گیرد.

 

کاربرد های پروفیل زد

ساخت سازه‌های فلزی و ساختمانی

پروفیل زد به عنوان سازه‌ های فلزی در ساختمان‌ ها، پل ‌ها، خودرو ها و سازه ‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل به عنوان استوانه ‌های سازه‌ای و اتصالی در ساختمان ‌ها و سیستم‌ های صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. یکی از اجزای اصلی در طراحی بنا های فلزی و فولادی محسوب می شود.

صنایع خودروسازی

این پروفیل ‌ها به عنوان قطعات ساپورتی و استحکامی در ساخت خودرو ها و وسایل نقلیه استفاده می ‌شوند. پروفیل‌ زد به عنوان قطعات سازه‌ ای در تجهیزات و دستگاه ‌های صنعتی استفاده می ‌شوند.

طراحی تجهیزات کشاورزی و ماشین آلات مربوطه

پروفیل‌ های زد در تولید و تجهیزات کشاورزی به عنوان قطعات استحکامی و سازه ‌های ساپورتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید پروفیل‌ های زد برای نصب سیستم‌ های نورپردازی و تابلوهای تبلیغاتی به کار می ‌روند.

صنایع نفت و گاز

جهت ساخت تجهیزات مربوط به حمل نفت و گاز و میعانات گازی از پروفیل های ضد استفاده می کنند که می توانیم به انواع لوله ها تانک های بسیار سازه های دیگر نفت و گاز اشاره نماییم.

ساخت پروفیل زد

جهت ساخت این محصول متریال اولیه در ابعاد متناظر برش داده می شود. پس از برش با استفاده از دستگاه های اختصاصی در اشکال و ضخامت های مختلفی خمکاری می شود. برای افزایش استحکام و شکل دهی پس از همکاری پرس شده و توسط دستگاه اختصاصی پرسکاری می شود.

اگر نیاز به اتصال قطعات مختلف باشد، وارد پروسه جوشکاری شده و در نهایت پروفیل های زد با استفاده از دستگاه رول گیر به شکل نهایی خود تبدیل می شود. تمام این مراحل توسط کارخانه های صنعتی فلزات یا فولادی انجام می شود.

پروفیل زد

مزیت های استفاده از پروفیل زد

قدرت و استحکام بالا

پروفیل‌های زد با توجه به خود، استحکام و سختی بالایی دارند و می‌ توانند بار های زیادی را تحمل کنند. همچنین متریال ساخت و کارخانه تولید نیز در استحکام پروفیل زد اهمیت بسیار بالایی دارد.

وزن سبک و کاربرد آسان تر

پروفیل ‌های زد به دلیل ساختار خاص خود، وزن سبکی دارند که منجر به کاهش هزینه ‌های حمل و نقل می‌ شود. این پروفیل فولادی استفاده و نصب آسان‌ تری نسبت به مقاطع فولادی دیگر دارد و معمولاً به راحتی قابل برش و اتصال به یکدیگر هستند.

کاربرد های بیشتر

این پروفیل‌ ها برای انواع کاربرد ها مانند ساخت سازه ‌های فلزی، رفت و آمد درب و پنجره، ساخت قالب‌های بتنی و غیره قابل استفاده هستند. در صورتی که از فولاد ضدزنگ استفاده شود، این محصول مقاومت بالا در برابر خوردگی خواهند داشت. در زمان سفارش می توانید پروفیل های ضدزنگ یا گالوانیزه برای مقاومت آن در برابر رطوبت را خریداری نمایید.

یکی از مجموعه های معتبر در زمینه فروش تجهیزات و مقاطع فولادی، مجموعه فولاد آریا بوده که می توانید جهت خرید پروفیل ساختمانی، پروفیل زد سوله و اطلاع از وزن پروفیل زد به مجموعه فولاد آریا مراجعه نمایید.

 

پروفیل Z

 

معایب پروفیل زد

ابعاد محدود

در بسیاری از اشکال این محصول محدودیت ابعاد و طول وجود دارد. نمی ‌توان به سادگی پروفیل ‌های بلند تری تولید کرد. در کنار این عامل به دلیل شکل ثابت پروفیل ‌های زد، محدودیت ‌هایی در طراحی و استفاده از آن‌ها وجود دارد.

قیمت

پروفیل زد در مقایسه با برخی از سایر پروفیل ‌ها ممکن است قیمت بیشتری داشته باشد. در کنار قیمت ساخت و نصب پروفیل‌های زد نیاز به تخصص فنی دارد و برای استفاده بهینه از آن ها نیاز به آشنایی با مواد و فناوری ‌های مرتبط است.

در این بحث به کاربرد های پروفیل زد پرداختیم. امیدواریم مطالب بررسی شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای اطلاع از قیمت روز تیر آهن و تیر هاش می توانید از کارشناسان ما صحبت کنید.